مالیات خانه‌های خالی و نحوه شناسایی آنها

مالیات خانه‌های خالی و نحوه شناسایی آنها

مالیات خانه‌های خالی و نحوه شناسایی آنها

مالیات خانه‌های خالی و نحوه شناسایی آنها

 

معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی در تازه‌ترین اظهارات خود نحوه اخذ مالیات بر خانه‌های خالی و شناسایی آنها را تشریح کرد و گفت: آمار تمامی خانه‌های خالی در سامانه ثبت و ضبط می‌شود و دریافت مالیات از ساخت‌وساز مسکن فشاری به قیمت‌های مسکن نمی‌آورد

 

 

با ابلاغ حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت یازدهم قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم در ۶۰ بند اصلاحی برای اجرا به وزارت اقتصاد ابلاغ شد که بر اساس آن، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری موظف شدند تا به منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی خود، اطلاعات مربوط به جمع گردش و مانده سالانه انواع حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند و از سوی دیگر نحوه اخذ مالیات بر اجاره‌بها و خانه‌های خالی نیز به طور رسمی مشخص شده است. (برای دریافت متن کامل قانون مالیات‌های مستقیم اینجا را کلیک کنید.)

 

در قانون ۲۸۲ ماده‌ای که از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به حسن روحانی ریاست دولت یازدهم ارایه شده و رئیس جمهور نیز قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرده است ماده ۵۴ قانون و ماده ۵۴ قانون مکرر و ۶۴ قانون درآمد اجاره بها را تعیین کرده و همچنین ارزش معاملات املاک را برعهده کمیسیون تقویم املاک قرار داده است.

 

ماده ۵۴ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به طور صریح اعلام کرده است: «درآمد اجاره بر اساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار می‌گیرد و در مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارایه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از ۸۰ درصد ارقام مندرج در جدول املاک مشابه تعیین و اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور باشد و نیز در مورد ماده قانون ۵۴ مکرر، میزان اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین خواهد شد.»

 

همچنین این ماده ۳ تبصره دارد. بند ۱۳ این قانون ماده ۶۴ قانون را جایگزین ماده ۵۴ مکرر کرده است. در ماده ۵۴ قانون مکرر نیز آمده است: «واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصدهزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون) به عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره بدین‌شرح خواهند شد: سال دوم- معادل یک دوم مالیات متعلقه/ سال سوم- معادل مالیات متعلقه/ سال چهارم وبه بعد- معادل یک و نیم برابر مالیات متعلقه.»

 

ماده ۶۴ که جایگزین ماده ۵۴ مکرر شده است، تعیین ارزش معاملاتی املاک را برعهده کمیسیون تقویم املاک قرار داده و صراحتا گفته است: «کمیسیون تقوم املاک موظف است ارزش معاملاتی موضوع این قانون را در سال اول معادل دو درصد میانگین قیمت‌های روز منطقه با لحاظ ملاک‌های مشخص شده تعیین کند. این شاخص هر سال به میزان دو واحد درصد و تا زمانیکه ارزش معاملاتی هر منطقه به ۲۰ درصد میانگین قیمت‌های روز املاک برسد، افزایش پیدا می‌کند.»

 

جزئیات مالیات خانه های خالی

 

علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی درباره جزئیات مالیات بر خانه‌های خالی گفت: در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بحث گرفتن مالیات از ساخت‌وساز مسکن و مالیات بر اجاره مسکن پیگیری می‌شود. در پنج ماه اول امسال ۲۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شد که ۸۴ درصد تحقق و ۱۶ درصد عقب‌ماندگی نسبت به قانون مشاهده می‌شود. در مالیات‌های مستقیم در سال جاری ۸۲ درصد نسبت به قانون تحقق پیدا کرده است و در مالیات بر ارزش افزوده ۸۷ درصد تحقق درآمد مالیاتی مشاهده می‌شود.

 

عسکری درباره خانه‌های مسکونی خالی گفت: از سال دوم اگر ملکی خالی باشد ۵۰ درصد مالیات متعلقه، سال سوم معادل تمام مالیات متعلقه، سال چهارم یک و نیم برابر مالیات متعلقه اجاره خواهد بود و همچنین در مورد تعیین ارزش‌ معاملات املاک در بحث تعیین ارزش تجدیدنظر شده و روش تعیین ارزش بدان صورت است که مالیات دو درصد قیمت‌های املاک منطقه و سال بعد دو درصد به آن اضافه می‌شود و تا پایان ۱۰ سال به ۲۰ درصد میانگین قیمت روز املاک می‌رسد، همچنین اگر کسی ساخت و ساز داشته باشد، درآمد آن مشمول مالیات می‌شود که برای شهرهای بالای صد هزار نفر در نظر گرفته شده که پیش از این مالیات اخذ نمی‌شد.

 

 

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشید!  تاثیر توافق هسته‌ای بر بازار مسکن

شناسایی خانه‌های خالی برعهده سامانه املاک است

 

 

عسکری شناسایی خانه‌های خالی را به سامانه املاک وابسته دانست و گفت: مبنای این موضوع سامانه املاک است و بر اساس مکانیزمی که پیش‌بینی می‌شود تمامی این املاک در سامانه ثبت و ضبط شود و دلیل ندارد که دریافت مالیات از ساخت‌وساز مسکن فشاری به قیمت‌های مسکن بیاورد، زیرا در شرایط رکود بوده و تنظیم کننده قیمت بازار است.

 

وی در پاسخ به این انتقاد که این مسئله می‌تواند سرک کشیدن به حساب مردم در قانون جدید باشد صراحتا گفت: از جنبه سرک‌کشی وارد نمی‌شویم و اگر کسی فعالیت اقتصادی کند باید اسناد و مدارک بدهد. در حال‌حاضر سیستم طرح جامع هوشمند است و اطلاعات مؤدیان در سه سطح کم‌ریسک، ریسک متوسط و پرریسک طبقه‌بندی شده و برای مؤدیان پرریسک بیشتر نیاز به حساب‌های بانکی داریم.

 

خانه‌های کمتر از ۱۵۰ متر در تهران از مالیات اجاره معاف هستند

 

عسکری با اشاره به اینکه در تهران خانه‌های تا ۱۵۰ مترمربع و در شهرستان تا ۲۰۰ مترمربع از مالیات اجاره معاف هستند، گفت: برای واحدهای خالی یک جریمه معادل مالیات اجاره دریافت می‌شود.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

 

 

 

استفاده و کپی برداری از مطالب و آموزشهای سایت ملک آموز فقط با ذکر منبع و گذاشتن لینک سایت در ابتدا و انتهای مطلب امکان پذیر بوده. در غیر اینصورت با توجه به نارضایتی صاحب اثر شرعا حرام بوده و به اطلاع موتورهای جستجوگر (گوگل,یاهو,بینگ و….) خواهد رسید

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

گرانی مسکن در راه است

به نقل از خبرگزاری آریا – دبیر انجمن انبوه‌سازان : پیش‌بینی ما این است که گرانی مجدد طلا، سکه و…

بیشتر بخوانید

شرط جدید برای آگهی املاک و خودرو در دیوار

طبق اعلام دادستانی، از این پس افرادی که قصد درج آگهی در سامانه های فروش مسکن و خودرو را دارند…

بیشتر بخوانید

کد رهگیری املاک حذف شده است؟

لزوم استفاده از کد رهگیری املاک مدتی است که مورد بحث مردم است برای اطلاع از لزوم کد رهگیری معاملات…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.