خروج بازار مسکن از رکود؛ معاملات سیر صعودی گرفت

خروج بازار مسکن از رکود؛ معاملات سیر صعودی گرفت

خروج بازار مسکن از رکود؛ معاملات سیر صعودی گرفت

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در نشست خبری اعلام کرد/ خروج بازار مسکن از رکود؛ معاملات سیر صعودی گرفت

 

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد معاملات خریدوفروش مسکن در کشور و تهران سیر صعودی داشته است، گفت: سیر خروج از رکود بازار مسکن آغاز شده به طوری که شاهد افزایش انگیزه سازندگان مسکن برای تولید آپارتمان‌های کوچک در تهران هستیم.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسام عقبایی اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهند که ۱۰ روز اول شهریور ماه در تهران قراردادهای خریدوفروش مسکن رشد داشته است، تعداد آن‌ها به ۶ هزار و ۴۲ قرارداد رسیده و میزان قراردادهای اجاره نیز ۸ هزار و ۴۳۴ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه کل قراردادهای خریدوفروش در مردادماه ۱۴ هزار و ۳۵۵ مورد بوده است، گفت: از ابتدای سال جاری سیر صعودی معاملات خریدوفروش را شاهد هستیم به‌طوری‌که در فروردین ماه ۵ هزار و ۸۲۳ مورد، در اردیبهشت‌ماه ۱۶ هزار و ۶۰۶ مورد، در خردادماه ۱۷ هزار و ۲۳۲ قرارداد و در مردادماه به ۱۴ هزار و ۳۵۵ مورد رسید.

به گفته وی ظرف ۱۳ روز اول شهریورماه کل قراردادهای خریدوفروش مسکن در کشور ۳۶۷ هزار و ۵۲۳ قرارداد و در بخش اجاره ۲۹ هزار و ۸۰۳ مورد قرارداد بوده است.

عقبایی با اشاره به این روند انجام معاملات در کشور و با توجه به آمارها صعودی،گفت: بخش مسکن به ۲۰۰ صنعت و هزار و ۲۰۰ شغل وابسته است، بنابراین بخش مسکن می‌تواند با خروج از رکود، رونق اقتصادی را برای کشور به ارمغان بیاورد، هرچند بنده معتقد هستم رونق بازار مسکن به منزله رشد قیمت نیست.

وی با اشاره به اینکه با توجه به کاهش نرخ تورم نسبت به سال ۹۱ افزایش جهشی در ۶ ماهه دوم سال نخواهیم داشت، گفت: کمپین نخریدن خودرو که این روزها مطرح است، باید بگویم که این موضوع در بازار مسکن نمی‌تواند اجرا شود، چراکه با قاطعیت می‌گویم ثباتی که در بازار مسکن ایجاد شده، اگر متقاضیان مسکن بخواهند مسکن خود را بفروشند و بخواهند مسکن دیگری را خریداری کنند، می‌گویم دغدغه این را نداشته باشند که ۲ ماه دیگر نتوانند همان واحد مسکونی را خریداری کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌ها به بازار مسکن رشد داشته، اما آن‌قدر نبوده که موج گرانی ایجاد کند، گفت: در مورد بازار اجاره‌بها نیز در اوایل تیرماه توسط برخی افراد غیرمسئول اعلام شد که بازار اجاره رشد بالایی داشته، اما ما اعلام کردیم که تعیین شاخص اجاره‌بها قیمت مسکن است، از وقتی قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال ۹۳ افزایش نیافته، لذا اجاره‌بها نیز نباید رشد کند.

وی تأکید کرد: بازار اجاره‌بها در کشور از مؤلفه‌هایی مثل تورم، سیاست‌های پولی و بانکی و نرخ سود بانکی تأثیر می‌پذیرد، بنابراین مالکان ملک خود را با نرخ سود مقایسه کرده و آن را اجاره می‌دهند، لذا این مقایسه‌ها دارای ایراد است.

وی افزود: متوسط رشد اجاره‌بها در تابستان با ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۳ رشد داشته است.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشید!  محاسن سرمایه گذاری مسکن (راهنمای کامل)

عقبایی با اشاره به اینکه وقتی رشد قیمت مسکن مطرح می‌شود، انگیزه برای ورود به بازار و ساخت و ساز نیز افزایش پیدا می‌کند، گفت: در سال‌های گذشته رشد قیمت مسکن آن‌قدر بالا بوده است که توقع مالکان و سرمایه‌گذاران را بالا برده است. به‌طوری‌که برخی از آن‌ها معتقدند در ساخت و ساز باید صد درصد سود کنند.

عقبایی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در حال حاضر به قیمت واقعی خود نزدیک شده است، گفت: ظرفیت افزایش قیمت مسکن را نمی‌بینیم، اما اگر رکود بازار مسکن سهمگین باشد ورشکستگی ایجاد می‌کند.

عقبایی با تأکید بر اینکه بی‌بازده بودن ساخت و ساز باعث شده برخی از سازندگان انگیزه‌ای برای ورود پیدا نکنند، گفت: این روزها سازندگان مسکن در تهران بعد از آغاز پرداخت تسهیلات بانکی، انگیزه تولید آپارتمان های کوچک را پیدا کردند، بنابراین امید است سیاست‌های عملیاتی دولت برای خروج از رکود ارائه شود، چراکه دیگر فرصت فکر کردن نداریم.

وی با اشاره به اینکه دولت باید طرح‌های مسکن اجتماعی و یا بالا بردن سقف تسهیلات بانکی برای بخش مسکن را اجرا کند، گفت: بنده موافق افزایش تسهیلات مسکن هستم، درحالی که عده‌ای اعلام می‌کنند دادن تسهیلات بانکی به مردم موجب گرانی مسکن می‌شود.

سازندگان مسکن به سود ۲۰ درصدی بسنده کنند

عقبایی تصریح کرد: اقتصاد مسکن دچار یک بیماری سرطانی شده است که چند بیماری توأم و همزمان مسکن را در اختیار خود گرفته است، بنابراین باید چند برنامه همزمان برای این اقتصاد مسکن بیمار ارائه شود تا مشکلات برطرف شود.

عقبایی تأکید کرد: قیمت مسکن اگرچه به قیمت واقعی خود رسیده است، اما باید بگویم که ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت مسکن مربوط به بحث زمین است. سازندگانی که فکر می‌کنند همانند گذشته ۱۰۰درصد سود کنند، بدانند که در این بازار باید به همان سود ۲۰ درصدی بسنده کنند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ۱۲۰ هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب و در تهران ۱۱ هزار و ۷۳۰ مشاور املاک دارای پروانه کسب هستند، گفت: در سال ۹۲ و ۹۳، در تهران ۷۰۰ مشاور فاقد پروانه کسب داشتیم که ۷۰ درصد این تعداد پلمپ شده و ۳۰ درصد مابقی مراحل اخذ پروانه را می‌گذرانند.

تعطیلی دفاتر مشاوران املاک اجاره‌ای

به گفته عقبایی رکود بازار مسکن باعث شده دفاتر اجاره‌ای مشاوران املاک به‌دلیل نداشتن توجیه اقتصادی دفتر خود را تعطیل کنند.

وی درخصوص بورس مسکن نیز گفت: ما مخالف راه‌اندازی بورس مسکن هستیم. چراکه بورس تعاریف خاص خود را دارد. اما اساساً ما با هر طرح و ایده‌ای که بتواند به اقتصاد و مسکن و به توازن عرضه و تقاضا کمک کند و سوداگری در بازار مسکن را کاهش دهد، موافق هستیم.

عقبایی افزود: بورس مسکن اساساً هیچ‌کدام از این موارد را برطرف نخواهد کرد، البته باید بگویم که در هیچ کجای دنیا بورس مسکن نداریم.

منبع خبر : فارس

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
جدیدترین روش محاسبه کمیسیون املاک

محاسبه حق کمیسیون مشاور املاک جدیدترین تعرفه

معاملات املاک، چه در زمینه خرید و فروش و چه در سایر قرارداد ها مانند رهن و اجاره، همواره با…

بیشتر بخوانید
مشارکت در ساخت آموزش کامل

مشارکت در ساخت (راهنمای کامل)

همه چیز درباره مشارکت در ساخت ، در این مقاله همه چیز رو در مورد مشارکت در ساخت بررسی کردیم….

بیشتر بخوانید
اعتبار مبایعه نامه در معاملات املاک چقدر است؟

اعتبار مبایعه نامه در معاملات املاک چقدر است؟

آیا مبایعه نامه به اندازه سند معتبر است؟ میزان اعتبار مبایعه نامه در معاملات املاک ، مبایعه نامه بدون کدرهگیری…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.