مبانی خاص کار در املاک(برنامه ریزی)

مبانی خاص کار در املاک(برنامه ریزی)

مبانی خاص کار در املاک(برنامه ریزی)

مبانی خاص کار در املاک(برنامه ریزی)

(از سری آموزش های تخصصی مشاورین املاک درس دوم)

در این مطلب میخوانید!

موضوع آموزش برنامه ریزی مشاور املاک‌موفق

برنامه ریزی چیست؟

به هر علمی که از سوی شخصی برای رسیدن یا زودتر رسیدن و دستیابی به هدفی معین و مشخص مربوط به آینده صورت گیردبرنامه ریزی نام داردربرنامه ریزی انواع مختلف دارد و بدلیل اینکه آموزش ما در بخش املاک است روش های برنامه ریزی در شغل مشاور املاک را بررسی میکنیم.

انواع برنامه ریزی مشاور املاک

۱٫مقدمات برنامه ریزی 

۲٫برنامه ریزی بلند مدت

۳٫برنامه ریزی کوتاه مدت

۴٫برنامه ریزی برای موفقیت

۵٫برنامه ریزی کاری

اکنون باهم انواع برنامه ریزی یک مشاور املاک را بررسی خواهیم کرد.

۱-مقدمات برنامه ریزی:

برنامه ریزی ابعاد مختلف دارد در این بخش برنامه ریزی بابت خواسته های یک مشاور از خودش ، زندگیش،شغلش و خواسته ی یک مشاور از مادیات و معنویات مورد تحلیل ماست . شاید با خود بپرسید این مسائل چه ارتباطی به کار در زمینه املاک دارد . باید بدانید که مشاوره شغلی است بسیار حساس و یک مشاور می بایست دلیل و انگیزه و خواسته ای برای  فعالیت کردن داشته باشد و برای خواسته های خود برنامه ریزی کند.چطور می شود کسی که خود برنامه ای برای اهدافش ندارد بتواند برای متقاضیان خود تعیین هدف کند. قبل از اقدام به برنامه ریزی مقدمات آن میبایست محیا شود.

مراحل مقدمات برنامه ریزی:

۱٫ثبت خواسته ها(آرزو های دست یافتنی)          

 ۲٫تعیین زمان               

۳٫تعیین سطح توانایی فردی

نکته : هر انسان برای برنامه ریزی ابتدا می بایست اهدافی را در نظر داشته باشد . این اهداف می بایست اهدافی منطقی و دست یافتنی باشد. 

روش های انجام مقدمات برنامه ریزی:

یک مشاور می بایست جهت ایجاد انگیزه برای  رسیدن به آنچه از زندگی فردی خود انتظار دارد برنامه ریزی کند.  روش های  برنامه ریزی دارای ۵ وجه است که هر کدام به سه قسمت تقسیم می شود برای محیا کردن مقدمات برنامه ریزی ۳ مرحله وجود دارد و در هر برنامه ریزی اهداف مختلفی وجود دارد ابتدا باید آنها را ثبت کنیم تا در رابطه با هر یک از آنها بتوان برنامه ریزی کرد . این اهداف می بایست اهدافی منطقی و دست یافتنی باشد. ابتدا می بایست بدانیم که در ذهن خود راجع به آینده خود چه چیز را پرورانده ایم اصلا می خواهیم پیشرفت کنیم؟آیا اهدافی داریم که برای آن برنامه ریزی کنیم؟

آرزوهای دست یافتنی: 

هر انسانی در زندگی آرزوهایی دارد بعضی از آنها دست یافتنی و بعضی دست نیافتنی است به عنوان مثال شخصی که ۵۰سال سن دارد نمیتواند که آرزو کند در ۲۰سالگی رئیس جمهور شود این آرزو دست نیافتنی است آرزو های دست یافتنی مثل آرزو هایی است که برای انسان تصورش سخت و آرزوست اما امکان پذیر است بعنوان مثال شخصی که ۵۰سال سن دارد آرزو دارد فوق لیسانس بگیرد اگر چه دستیابی به این آرزو مشکل است اما دست یافتنی است با برنامه ریزی صحیح میتوان به این آرزو رسید.بعد دیگر برنامه ریزی ابتدایی برنامه ریزی برای رسیدن به آرزوهای دست یافتنی است.

تعیین زمان:

بعد از مشخص شدن اهداف کلی و واقع گرایانه برای هر یک از اهداف مدت زمانی را تعیین نمایید . فقط دقت کنید که این زمان تعیین شده واقع گرایانه باشد مصداقش این ضرب المثل معروف است که نمی شود یک شبه ره ۱۰۰ ساله را طی نمود.

تعیین سطح توانایی فردی :

حال بعد از ثبت اهداف و تعیین زمان میتوان برای اهداف خود برنامه مشخصی را تدوین نمود اما قبل از انجام برنامه ریزی میبا یست توانایی خود برای رسیدن به هدف را بررسی نماییم چراکه برنامه ریزی بر اساس سطح توانایی هر فرد و سطح اهداف آن متغیر است.

برنامه ریزی بلند مدت:

در تقسیم بندی قبلی مقدمات برنامه ریزی را فراهم کردیم و گفتیم که می بایست ابتدا اهداف را ثبت کنیم سپس زمان رسیدن به اهداف را تعیین کنیم و برای شروع برنامه ریزی توان و سطح اهداف را بررسی نماییم حال بعد از فراهم شدن مقدمات برنامه ریزی می بایست برای هر دوره زمانی برنامه ریزی کنیم برنامه ریزی برای اهداف آینده ، برنامه ریزی بلند مدت نام دارد.

مراحل برنامه ریزی بلند مدت:

۱٫برنامه ریزی سالیانه        

۲٫برنامه ریزی برای هر دوره از زندگی         

۳٫برنامه ریزی برای موفقیت

نکته : تمامی این برنامه ریزی ها را مکتوب کنید و مدام به آن رجوع کنید تا انگیزه خود را تقویت نمایید.

روش های انجام برنامه ریزی بلند مدت:

همه ی اشخاص می بایست ابتدا برای هر سال از زندگی خود برنامه ریزی داشته باشند پس در برنامه ریزی بلند مدت ابتدا برای هر سال خود برنامه ریزی کنید و پس از آن برای هر دوره از زندگی خود برنامه ریزی بنماید وسپس برای آتیه کار خود یا عاقبت خود برنامه ریزی نماید.

برنامه ریزی برای هر دوره زندگی:

انسان در زندگی خود دوره های مختلفی را تجربه خواهد کرد که این دوره ها برای تمامی انسانها اتفاق افتاده و همه انسانها این دوره ها را می گذرانند که این دوره ها عبارتند از نوزادی،خردسالی،کودکی،نوجوانی،میانسالی،کهنسالی.برنامه ریزی برای هر دوره از زندگی یعنی شخصی که در هر دوره از این دوره ها ی زندگی میباشد برای انتهای آن دوره برنامه ریزی کند مثال شخصی که جوان است برنامه ریزی کند بعد از دوره جوانی و بهنگام میانسالی دارای خانه ای شود.

برنامه ریزی کوتاه مدت چیست؟

هر شخصی برای رسیدن به اهداف بلند مدت و برنامه ریزی بلند مدت احتیاج به برنامه ریزی کوتاه مدت دارد که می بایست بعد از مشخص شدن هدف و برنامه ریزی بلند مدت برای جزئیات آن برنامه ریزی کوتاه مدت نماید.

مراحل برنامه ریزی کوتاه مدت:

۱٫برنامه ریزی ماهیانه              

۲٫برنامه ریزی فصلی                        

۳٫برنامه ریزی۶ ماهه

روش های برنامه ریزی کوتاه مدت :

همانطور که قبلا اشاره کردیم برای برنامه ریزی بلند مدت احتیاج به برنامه ریزی کوتاه مدت می باشد که دارای ۳روش می باشد ابتدا برنامه ریزی ماهیانه صورت خواهد گرفت سپس برای هر فصل از سال و سپس برای هر ۶ماه از زندگی خود برنامه ریزی خواهیم کرد.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشید!  مشاور املاک حرفه ای ( مذاکره با خریدار )

چرا برنامه ریزی کوتاه مدت لازمه ی برنامه ریزی بلند مدت است؟

چون برای رسیدن به اهداف بلند مدت احتیاج به اهداف کوتاه مدت می باشد پس برای برنامه ریزی بلند مدت نیز احتیاج به برنامه ریزی کوتاه مدت می باشد بعنوان مثال شخصی می خواهد در آینده سرهنگ شود برای سرهنگ شدن ابتدا برنامه ریزی خواهد کرد که این برنامه ریزی بلند مدت نام دارد اما برای سرهنگ شدن ابتدا می بایست درجه های مختلف راطی کرد مثلا ابتدا گروهبان،ستوان،سروان،سرگردو سرهنگ میشود برنامه ریزی برای این درجه ها که لازم اهداف بلند مدت است برنامه ریزی کوتاه مدت نام دارد.

برنامه ریزی برای موفقیت

زندگی انسان همواره آنگونه که می خواهد پیش نمی رود همیشه رسیدن به اهداف خود نشان دهنده موفقیت در زندگی نیست بعنوان مثال ممکن است شخصی به اهداف خود برسد اما این اهداف او را موفق نکند و بعضی اوقات امکان دارد به اهداف خود نرسد اما در زندگی موفق شود بعنوان مثال شخصی در اهداف خود می خواهد صاحب مغازه ای باشد او به هدف خود می رسد اما مغازه ی او فروش ندارد و از آن مغازه سودی عاید آن نمی شود در این صورت او به هدف خود رسیده است اما موفق نشده است و بلعکس ممکن است شخصی آرزو داشته باشد در آینده صاحب مغازه ی فرش فروشی باشد در آینده او بجای فرش فروشی صاحب سوپر مارکت می شود اما سوپر مارکتش پر سود است و آن را به تمکن مالی می رساند در این صورت آن شخص به اهداف خود نرسیده است اما موفق شده است برنامه ریزی برای این موفقیت را برنامه ریزی برای موفقیت می گویند.

روش های موفقیت و برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت برای آنها؟

۱٫برنامه ریزی برای موفقیت سالانه

۲٫برنامه ریزی برای موفقیت در دوره های زندگی

۳٫برنامه ریزی برای موفقیت در آینده

موفقیت و برنامه ریزی

روش برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت برای موفقیت چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم رسیدن به اهداف با موفقیت در زندگی متاوت است ما ابتدا می بایست برای موفقیت سالانه خود برنامه ریز سپس برای هر دوره از زندگی برنامه ریزی و در آخر برای موفقیت در عاقبت خود برنامه ریزی کنیم.

چگونه موفقیت خود را از رسیدن به اهداف خود تفکیک کنیم؟

همانطور که گفته شد انسان همیشه به ایده آل خود نمیرسد و به هدف خود دست پیدا نمی کند در این بین ممکن است به هدف خود رسیده و موفق نشود و یا به هدف خود نرسیده و موفق گردد حال چگونه می شئود این دو را از هم تفکیک نمود تا بتوانیم برای آن برنامه ریزی کنیم با ذکر مثالی روش های تفکیک را توضیح می دهیم برای مثال شخصی برای رسیدن به هدف خود که سرهنگ شدن است برنامه ریزی می کند این برنامه ریزی برای هدف است ویا برنامه ریزی برای آنچه می خواهد می باشد اما او می تواند سرهنگی در مرزهای دور افتاده همراه با سختی زیاد باشد و یا می تواند رئیس یک کلانتری باشد و یا رئیس نیروی انتظامی باشد برنامه ریزی برای رئیس کلانتری یا نیروی انتظامی شدن این شخص برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت برای موفقیت نام دارد.

چرا برنامه ریزی بلندوکوتاه مدت لازمه ی موفقیت است؟

همانطور که در قبل مثال زدیم شخصی که هدفش سرهنگ شدن است برای آن برنامه ریزی میکند و برنامه ریزی برای رئیس کلانتری شدن برنامه ریزی بلند و کوتاه مدت برای موفقیت است که دارای۳روش است که لازمه ی برنامه ریزی برای موفقیت میباشد  بعنوان مثال آن شخص می بایست از دوره ای که گروهبان است تا سروانی و سرگردی مقدمات رئیس کلانتری شدن را فراهم سازد که به این برنامه ریزی،برنامه ریزی سالانه،دوره ای و موفقیت در آینده می گویند.

برنامه ریزی کاری چیست؟

هر انسان برای رسیدن به موفقیت و هدف خود احتیاج به انجام کاری دارد که برنامه ریزی  برای آن برنامه ریزی کاری نام دارد وچون طبقه بندی ما برای املاک است این برنامه ریزی برای املاک بکار می رود که هم برای خود و هم برای مخاطبین انجام میگردد.نمیدانیم بگوییم متاسفانه یا خوشبختانه شغل مشاور املاک همواره با برنامه ریزی آمیخته است و یکی از مهم ترین ارکان موفقیت در این شغل برنامه ریزی است

روش های برنامه ریزی کاری:

۱٫برنامه ریزی زمانی                                 

۲٫برنامه ریزی فردی                            

۳٫برنامه ریزی جمعی

برنامه ریزی کاری

روش های برنامه ریزی کاری چگونه است؟

هر مشاور املاک می بایست برای کار خود ابتدا برنامه زمانی تعیین کند و برای موفقیت از زمان نهایت استفاده را ببرد که استفاده از زمان خود یک مبحث طولانی دارد که انشاالله در دروس بعدی به آن خواهیم پرداخت بعد از تعین زمانی برای کار املاک بصورت فردی برنامه ریزی و سپس برای خود و همکاران و متقاضیان برنامه ریزی خواهد شد.

برنامه ریزی جمعی به چه منظور است؟

همانطور که اشاره شد یک  مشاور املاک میبایست برای برنامه ریزی کاری بعد از تعیین زمان و برنامه ریزی فردی ، اقدام به برنامه ریزی جمعی یا برنامه ریزی کار در محیط با مدیران و همکاران و متقاضیان و… را انجام دهد. را  بعنوان مثال برنامه ریزی کند چگونه با مدیران خود صحبت کند در چه مواقعی با مدیران مشورت کند،چه مواقعی از مدیران کمک بخواهد و یا چگونه با همکاران همکاری نماید چه مواقعی ازآنها طلب فایل ،مشتری کند . در چه مواقعی از متقاضیان دعوت به بازدید حضوری کند و….. که این برنامه ریزی بعنوان برنامه ریزی جمعی تعریف شده است.

 

برای ورود به ادامه آموزش کلیک کنید




 

درصورت داشتن هرگونه سوال در قسمت نظرات درج نمایید تا کارشناسان ملک آموز در اسرع وقت پاسخگوی سوالها و مشکلات شما باشند.امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد نظرات خود را از سایت ملک آموز دریغ نفرمایید 

استفاده و کپی برداری از مطالب و آموزشهای سایت ملک آموز فقط با ذکر منبع و گذاشتن لینک سایت در ابتدا و انتهای مطلب امکان پذیر بوده. در غیر اینصورت با توجه به نارضایتی صاحب اثر شرعا حرام بوده و به اطلاع موتورهای جستجوگر (گوگل,یاهو,بینگ و….) خواهد رسید

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مهارت‌های کلیدی مشاور املاک حرفه‌ای

مهارت‌های کلیدی مشاور املاک حرفه‌ای

در دنیای پر تنش و رقابتی صنعت املاک، مشاورین نقش بسیار اساسی دارند. آن‌ها باید بر مهارت‌های گسترده‌ای تسلط داشته…

بیشتر بخوانید
مشاور املاک حرفه ای|همه چیز درباره مشتری بالقوه و بالفعل در املاک

مشاور املاک حرفه ای|همه چیز درباره مشتری بالقوه و بالفعل در املاک

در صنعتی پر رقابت مانند املاک،برای یک مشاور املاک حرفه ای درک تفاوت ها بین مشتری بالقوه و بالفعل و…

بیشتر بخوانید

آموزش آگهی نویسی املاک؛اصول متن نویسی آگهی ملک

امروزه بحث فروش ملک یکی از مهم ترین چالش‌های افراد فعال در حوزه املاک و مستغلات است، آگهی‌های ملک و…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.