خانه در تهران گران تر از اروپا

خانه در تهران گران تر از اروپا

خانه در تهران گران تر از اروپا

خانه در تهران گران تر از اروپا

گزارش

 اگر چه ابراهیم نکو عضوکمیسیون اقتصادی مجلس روز دوشنبه ۳۰ شهریور امسال در حاشیه بررسی روند ساخت و سازها در نواحی شمالی استان تهران و شمیرانات امار وجود هزاران خانه خالی در تهران را نشانگر مدیریت نامناسب در گذشته و حال در حوزه مسکن و نظارت های نا کافی و غیر قابل قبول دانسنه است اما در همان جلسه اعلام کرده است مسکن های خالی معمولا با نیازهای جامعه که در کنار هم قرار می گیرد میتواند بخشی از این نیازها را بر طرف کند . نکو با تاکید بر اینکه قوانین خاصی در برخورد با افرادی که با مقاصد خاص مسکن تولید می کنند وجود ندارد گفت :این افراد ساخت و سازها را به نفع خود انجام می دهند زیرا مانعی وجود ندارد که جلوی رشد این مسکن های خالی را در تهران بگیرد . عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:در راستای رفع مشکلات مسکن واحدهای مسکونی خالی راباید در اختیارافراد متقاضی قرارداد.

با توجه به سخنان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر اینکه خانه های خالی می تواند در اختیارافراد متقاضی قرار گیرد و بخشی از نیاز جامعه به مسکن را برطرف کند این سوال مطرح می شود که اصولا وجود این خانه های خالی در وضعیت فعلی و شاید سال های اتی ) کمکی است در جهت کاهش تعداد متقاضیان مسکن و مستاجران یا باری است بر دوش اقتصاد مسکن کشور ؟

کالای سرمایه ای یا مصرفی

مسکن در بیشتر کشورها کالایی مصرفی به شمار می رود اما در ایران به دلیل ارزش افزوده ای که در پی سیاست های غلط و فعالیت گسترده دلالان طی دهه های مختلف حاصل گردیده به کالایی سرمایه ای تبدیل شده است به طوری که طبق گفته مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران خانه در کلانشهر تهران گران تر از اروپاست . اگر چه سیاست اصلی دولت بر این پایه است که مسکن کالای مصرفی باشد و نه ابزاری برای سرمایه گذاری اما در برابر وجود بیش از یک و نیم میلیون خانه خالی در کشور نشان می دهد این میزان و حجم از واحدهای مسکونی برای سرمایه گذاری ساخته شده و مالکان در شرایط رکود قصد فروش ندارند . البته انبوه سازان می گویند این میزان واحد مسکونی به دلیل نبود تقاضا در بازار خالی مانده است و ربطی به احتکار مسکن ندارد .

اقتصاد ازاد اجازه می دهد

ریئس انجمن صنفی کار فرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران با بیان اینکه شمار خانه های خالی در حال کاهش است گفت: به طور قطع اقتصاد ازاد این اجازه را به سرمایه گذاران می دهد در هر بخشی وارد فعالیت اقتصادی شوند و از سود اقتصادی ان بخش استفاده کنند . بنابراین سرمایه گذار این اختیار را دارد که در هر بخشی که منافع بیشتری دارد وارد شود و در قانون هم ساخت و ساز به قصد تجارت منع نشده است . طبیعی است که انبوه سازان به دنبال سود در حوزه کاری خود باشند  زیرا شغل انبوه سازان سرمایه گذاری در بخش مسکن است و افزایش ساخت و ساز هم سیاستی است که دولت ان را دنبال می کند . در حال حاضر بازار مسکن با کمبود تولید مواجه است و معتقدم این تعداد واحدبه دلیل نبود توان مالی مردم خالی مانده است . حسن محتشم افزود: در اقتصاد ازاد سازوکار بازار و سیستم عرضه و تقاضا نرخ گذار است و با توجه به اینکه چرخه اقتصادی کند و گردش نقدینگی بسیار ضعیف است و رکود در برخی از صنایع از بین نرفته هنوز امکان خرید برای مردم به وجود نیامده و نبود تقاضا رکود در بازار مسکن را به دنبال داشته است .

راهکار جهانی برای خانه های خالی

به باور کارشناسان اصلی ترین عامل گرانی هر کالایی از جمله مسکن نبود توازون در فرایند عرضه و تقاضاست . در این ارتباط سیاست های دولت های پیشین که مسکن مهر از برجسته ترین ان طی سال های اخیر به شمار می رود نتوانست نیاز قشرهای مختلف را بر طرف سازد و با وجود سرمایه گذاری کلان دولت طرح هایی از این دست با ناکامی روبه رو و در نهایت منجر به افزایش نرخ تورم در کشور شد. در این شرایط بسیاری از کارشناسان و مسولان معتقدند به غیر از واحدهای تجملی و گران قیمت که حاصل ورود بانک ها به حوزه ساختمان سازی است چندین هزار خانه خالی می تواند توازون را به بازار برگرداند . تنها موضوع باقی مانده این است که مالکان حاضر به عرضه این واحدها در دوره رکود نیستند پدیده ای که تحت عنوان احتکار مسکن از ان یاد می شود . حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیرراه و شهرسازی چندی پیش درباره پدیده احتکار مسکن در دوره رکود گفته بود:یکی از راهکارهای عرضه خانه های خالی به بازار اعمال مالیات است . بحث احتکار را باید از راه نظام مالیاتی کنترل کرد راهی که در همه دنیا برای کنترل احتکار استفاده می شود . اما دراین خصوص رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک معتقد است : احتکار مسکن به طور مصنوعی کاهش تولید را به دنبال دارد . هر چند ساخت و ساز انجام می شود اما وقتی این تولیدات به بازار عرضه نشود کاهش عرضه در مقابل افزایش تقاضا منجر به گرانی مسکن خواهدشد . مصطفی قلی خسروی با تاکید بر تاثیر جدی موضوع احتکار بر افزایش دوره رکود و نیز افزایش ناگهانی قیمت ها در دوره رونق گفت : سیاست های مالیاتی هر چند می تواند ابزار خوبی برای عرضه مسکن های خالی باشد اما در عمل به درستی اجرایی و مالکان هم به خوبی راه های دور نمی شود زدن قانون مالیات را فرا گرفته اند.

دپوی خانه های خالی

اطلاعات و امارهای رسمی نشان از ان دارد که در حال حاضر سرمایه  عظیمی در خانه های خالی پنهان شده است و عامل احتکار می تواند ضمن بی پاسخ گذاشتن نیاز متقاضیان مسکن تهدیدی برای ثبات ایجاد شده در بازار این کالای مهم باشد چرا که با کاهش عرضه و افزایش میزان تقاضا نهایتا تعادل بازار (احتمالادر سال های اتی ) به زیان خریداران برهم خواهد خورد و این روند به افزایش قیمت ها دامن خواهد زد . از سوی دیگر می توان به این حجم بزرگ از خانه های خالی همانند یک انبار ذخیره و دپوی بزرگ نگاه کرد ذخیره ای که شاید در شرایط سکون و رکود فعلی بازار اهمیتش چندان به چشم نیاید اما در شرایط سال های پیش رو که احتمالا توازون موجود برهم خورده و شاخص قیمت مسکن حرکت به سمت بالا را اغاز خواهد کرد می توان با وارد بازار کردن انها جلوی رشد جهشی قیمت را گرفت . از این رو شاید باید خوشحال باشیم که سازندگان در یکی دو سال گذشته از حداکثر فرصت رکود در بازار استفاده کرده و کمتر وارد خرید و فروش شده اند این نکته ازان جهت حائز اهمیت است که بدانیم بر اساس قانون مالیات بر خانه های خالی اگر ملکی از سال دوم خالی باشد مالک باید ۵۰ درصد مالیات مشخص شده را بپردازد . این میزان در سال سوم معادل ۱۰۰ درصد و در سال چهارم برابر ۱۵۰ درصد مالیات اجازه خواهد بود با اجرایی شدن قانون اخیر در دو سه سال اینده که سال های جهش قیمت مسکن پیش بینی شده اند می توان به تاثیر دپوی خانه های خالی در مهار قیمت ها امیدوار بود خدارا چه دیدید؟ شاید انچه امروز مشکل بازار مسکن است در سال های اینده مشکل گشای این بازار باشد

 پیام ساختمان




  توجه: اخیرا مشاهده شده عده ای از افراد سودجو مطالب سایت ملک آموز را بنام خود در سایت خود نشر میدهند و یا با اندکی تغییر بنام خود منتشر می کنند.برای تمامی این مطالب زحمت کشیده شده و ساعت ها وقت صرف شده است.نشر مطالب سایت ملک آموز فقط و فقط با ذکر نام ملک آموز در ابتدا و انتهای مطلب و لینک سایت بعنوان منبع مطلب امکان پذیر بوده و در غیر اینصورت شرعا حرام بوده و به اطلاع موتورهای جستجو گر خواهیم رساند

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشید!  افزایش ۱۲۰ درصدی مشاورین املاک

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

گرانی مسکن در راه است

به نقل از خبرگزاری آریا – دبیر انجمن انبوه‌سازان : پیش‌بینی ما این است که گرانی مجدد طلا، سکه و…

بیشتر بخوانید

شرط جدید برای آگهی املاک و خودرو در دیوار

طبق اعلام دادستانی، از این پس افرادی که قصد درج آگهی در سامانه های فروش مسکن و خودرو را دارند…

بیشتر بخوانید

کد رهگیری املاک حذف شده است؟

لزوم استفاده از کد رهگیری املاک مدتی است که مورد بحث مردم است برای اطلاع از لزوم کد رهگیری معاملات…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.