کد رهگیری املاک % کد رهگیری مشاور املاک % کد رهگیری معاملات املاک %

کد رهگیری املاک حذف شده است؟

لزوم استفاده از کد رهگیری املاک مدتی است که مورد بحث مردم است برای اطلاع از لزوم کد رهگیری معاملات املاک این مطلب را بخوانید

حذف کد رهگیری از معاملات املاک؟

مدتی است که کش و مکش میان کانون سردفتران و اتحادیه مشاورین املاک مشهود است چندی پیش خبری مبنی بر اینکه مشاورین املاک صلاحیت تنظیم قرارداد را ندارند منتشر شد که  به همین منظور  یک عضو هیات مدیره کانون سردفتران با بیان اینکه بنگاه‌ها صلاحیت تنظیم معامله را ندارند گفته بود: نقش مشاوران املاک پیدا کردن پیش فروشنده و پیش خریدار است.

اینبار اما موضوع جور دیگری مطرح شد که در ۲۱ بهمن ماه ۹۴ محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرد که شهروندان دیگر برای نقل و انتقال مسکن نیازی به اخذ کدرهگیری از مشاورین املاک ندارند، این در حالی است که از سال ۱۳۸۷ طبق مصوبه هیات دولت و بخشنامه اتحادیه مشاوران املاک، تمام مشاوران املاک موظف شدند همه‌ معاملات و نقل و انتقالات ملکی را در سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن به ثبت برسانند تا با این اقدام، مبادلات در بازار مسکن شفاف شده و دولت و نهادهای مرجع بتوانند در هر لحظه، آمار بازار مسکن به لحاظ سطح قیمت‌ها و حجم معاملات را در اختیار داشته باشند. همچنین پیش از اجرای این طرح، خبرهای زیادی از فروش یک ملک به چندین نفر از سوی کلاهبرداران به گوش می‌رسید که ریسک خرید ملک را برای بسیاری از مردم بالا برده بود. اخذ کد رهگیری تا حد زیادی دادن اطمینان به خریداران در خصوص فروشنده ملک و اطلاعات ملک معامله شده محسوب می‌شد و از زمان اجرای این طرح مشاوران املاک ملزم شدند به جای قراردادهای قبلی، همه قراردادها را در این سامانه به ثبت برسانند. براساس ماده ۲۸ نظام امور صنفی، واحدهای صنفی متخلف پلمب خواهد شد.

با اجرایی شدن کدرهگیری موجی از اطمینان در متعاملین صورت گرفت و انصافا از حق نگذریم جلوی بسیاری از کلاهبرداریها و تخلفات گرفته شد که این امر یکی از هم ترین دلایل تصویب این طرح بود حال خوشبختانه حذف کد رهگیری تکذیب شد و حسام عقبایی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با تکذیب خبر حذف کد رهگیری قراردادهای املاک،  گفت: کد رهگیری حذف نشده و ضرورت دریافت آن مصوبه هیات وزیران است.

عقبایی افزود: دریافت کد رهگیری همه قولنامه ها و قراردادهای املاک از جمله خرید، فروش و اجاره از سال ۱۳۸۸ برای همه مشاوران املاک اجباری است و چنانچه کد رهگیری صادر نشود بر اساس ماده ۲۸ نظام امور صنفی آن واحد صنفی پلمپ خواهد شد.

 وی ادامه داد: ۱۲۰ هزار مشاور املاک در کشور فعال هستند که موظفند برای همه قراردادهای خود کد رهگیری صادر کنند.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشید!  پایان کار مسکن مهر در سال ۱۳۹۵

اما سوال اینجاست که وقتی رئیس کانون سردفتران میگوید پیش از این برای اخذ مفاصاحساب مالیاتی نیاز به دریافت کدرهگیری از مشاورین املاک بود و برای دریافت این کد حتما باید مبالغی از طرفین معامله برای نوشتن مبایعه‌نامه گرفته می‌شد که این موضوع، هزینه زیادی را به سبد خانوار تحمیل می‌کرد که امروز با ابطال این مصوبه دیگر نیازی به گرفتن کدرهگیری نیست و افراد می‌توانند برای انجام معاملات املاک مستقیما به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با استعلامی که از سازمان مالیاتی گرفته می‌شود، نقل و انتقال را انجام دهند.

اولا مشاورین املاک جزو کثیری از جامعه هستند و در این ۱۲۰ هزار واحد صنفی عده ی زیادی امرار معاش میکنند که در بسیاری از این واحدهای صنفی بیش از ۱۰ نفر برای رزق خود تلاش میکنند . اگر قرار باشد هرکس بدون نیاز به کدرهگیری به دفاتر اسناد مراجعه کند تکلیف افراد شاغل در این شغل چه می شود و ایا اعضای شاغل در صنف املاک جزو جامعه نیستند؟

دوما ایا با این کار راه برای مردم باز نمی شود که  ملک مورد نظر خود را از املاک پیدا کنند و به راحتی اقدام به دور زدن املاک کنند؟

سوما پس تکلیف فروش ملک به چندبن نفر چه میشود ؟ ایا با حذف کد رهگیری راه برای کلاهبرداران هموار نمی شود؟

چهارما مردم از چه طریق اقدام به خرید و پیدا کردن ملک می کنند ایا املاک نقشی در این باره ندارد؟

پنجما اختلافات  احتمالی در قرارداد ها توسط کدام مرجع حل و فصل خواهد شد ایا مشاورین املاک نقشی در حل اختلافات ندارند؟

ششما بدین ترتیب می شود گفت هزینه دفاتر اسناد رسمی هم به سبد خانوار تحمیل مشود ایا نمی توان فکری اندیشید تا این هزینه را نیز نپردازند؟

 

خلاصه باید تشکر ویژه ای از جناب اقای عقبائی کرد که در هر شرایطی پشت مشاورین املاک ایستاده و اعضای این صنف را حمایت می کنند از باقی مسئولین هم تقاضا داریم خواهشا عرصه را برای صنف مشاورین املاک تنگ نکرده و بگذارند هر کاری بدست متخصص آن صنف انجام شود.




  توجه: اخیرا مشاهده شده عده ای از افراد سودجو مطالب سایت ملک آموز را بنام خود در سایت خود نشر میدهند و یا با اندکی تغییر بنام خود منتشر می کنند.برای تمامی این مطالب زحمت کشیده شده و ساعت ها وقت صرف شده است.نشر مطالب سایت ملک آموز فقط و فقط با ذکر نام ملک آموز در ابتدا و انتهای مطلب و لینک سایت بعنوان منبع مطلب امکان پذیر بوده و در غیر اینصورت شرعا حرام بوده و به اطلاع موتورهای جستجو گر خواهیم رساند

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
جدیدترین روش محاسبه کمیسیون املاک

محاسبه حق کمیسیون مشاور املاک جدیدترین تعرفه

معاملات املاک، چه در زمینه خرید و فروش و چه در سایر قرارداد ها مانند رهن و اجاره، همواره با…

بیشتر بخوانید
مشارکت در ساخت آموزش کامل

مشارکت در ساخت (راهنمای کامل)

همه چیز درباره مشارکت در ساخت ، در این مقاله همه چیز رو در مورد مشارکت در ساخت بررسی کردیم….

بیشتر بخوانید
اعتبار مبایعه نامه در معاملات املاک چقدر است؟

اعتبار مبایعه نامه در معاملات املاک چقدر است؟

آیا مبایعه نامه به اندازه سند معتبر است؟ میزان اعتبار مبایعه نامه در معاملات املاک ، مبایعه نامه بدون کدرهگیری…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آواتار کاربر کاربر مهمان محمد ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

من کد رهگیری آپارتمانم رو که برام پیامک شده بود رو گم کردم الان از کجا باید بازیابیش کنم؟
ممنون میشم کمکم کنید

آواتار کاربر کاربر مهمان سید ایت الله ۶ اسفند ۱۳۹۵

مدیریت محترم سایت/نگارنده مطالب در سایت
ضمن پوزش لازم است توجه داشته باشید از انجاییکه نوشته ها وگفته هامعرف
شخصیت و دانش وتخصص هر فرد است دقت بیشتری مبذول دارید بعنوان مثال توجه داشته
باشید که شما در دبستان در درس دستور زبان فارسی اموخته اید که اولا” صحیح است و
نمیتوان انرا به ۲ و۳٫٫٫٫تسری داد یعنی در فارسی دوما” سوما”….. نداریم

آواتار کاربر کاربر مهمان آرتین ۲ اسفند ۱۳۹۵

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و دستن درکاران سایت …من میخواهم آپارتمان بخرم من میگم باید بریم بنگاه املاک کد رهگیری بگیریم اما مالک میگه نه اگر بریم ۵ میلیون از من میگیره ۲ میلیون از تو میگه بریم همینجوری یه آشنایی دارم ۵۰۰ میگیره قولنامه مینویسه قیمت خونه هم ۲۶۵ میلیونه. …بنظر شما چکار کنم وای من خودم میگم‌کد رهگیری نگیریم نمیرم خونتو بخرم فقط کد رهگیری تو املاک چون من اعماد ندارم…با بدبختی تو عسلویه ۸ سال کار کردم یه پولی جمع کردم خونه بخرم بعد یهو صاحب خانه به چند نفر بفروشه اصلا از کجا معلوم این خونه مال خودشه خلاصه فقط کد رهگیری و تمام که معاملمون بشه وگرنه تو بخیر و من بسلامت..

آواتار کاربر کاربر مهمان آریا ۱۲ مهر ۱۳۹۵

سلام
تجربه خودم
من امروز رفتم یک مغازه را اجاره کنم که بنگاه املاک به صاحب مغازه گفت که کد رهگیری نگیری که باعث ثبت ملک و همچنین مالیات برای صاحب خونه می شود و در نهایت یک قولنامه معمولی نوشت و۱۵۰ هزار از من گرفت.
به نظر من یا مشاور املاکی یا راست می گفته یا اینکه بیسواد بوده که در دو حالت به نظرم در مشاور املاکی ها هیچ نظارتی از دولت انجام نمی شود و هر کاری که دوست داشته باشند انجام می دهند

افشین فرهنگ ۲۲ آبان ۱۳۹۵

بسیار کار اشتباهی کرده پیشنهادم اینه حتما کد رهگیری دریافت کنید

آواتار کاربر کاربر مهمان حسین ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

با سلام
ضمن تقدیر و تشکر از اقدام معقولانه کانون محترم سردفتران مبنی بر لغو کد رهگیری اینجانب با جمع آوری شدن مشاورین املاک نیز نظر موافق دارم زیرا اغلب این بنگاهها با رفتار های موذیانه و خلاف حرفه ای قصد کلاهبرداری از متعاملین را دارند . مصداق این ادعا برای خود بنده اتفاق افتاده و بدون جهت هیچگونه ادعایی را مطرح نمی کنم . لذا پیشنهاد بنده مراجعه مستقیم متعاملین به دفاتر اسناد رسمی و حذف بنگاههای مسکن می باشد . ضمنا اتحادیه املاک نیز از رفتار های غیر حرفه ای این دسته از متخلفین حمایت می کند

افشین فرهنگ ۲۲ آبان ۱۳۹۵

سلام دوست عزیز
اولا خواهشم از شما این است همه را به یک چوب نزنید ما در قبال تهمت هایی که میزنیم مسئول هستیم در تمامی اصناف اشخاصی هستند که کارهای نا متعارف میکنند شما همه را به یک چشم نبینید
دوما هیچ فکر کرده اید متعاملین همدیگر را از کجا پیدا کنند تا به دفتر خانه مراجعه کنند اختلاف بین متعاملین را چه کسی حل و فصل کند
پیشنهادتان کمی غیر منطقی است دوست عزیزم امیدوارم از این تهمت خودتان مبرا شوید
امام صادق می فرمایید هر شخصی که ندانسته شخصی را به گناهی متهم کند نمیرد تا خودش به ان گناه مرتکب شود
اگر حتی یک نفر از صنف املاک درستکار باشد کلام شما گناهی نا بخشودنیست
در هر صورت تاسف میخورم بابت کلاهبردار خواندن صنف زحمت کش مشاوران املاک

آواتار کاربر کاربر مهمان فرهاد شاهی ۲۸ آذر ۱۳۹۵

با سلام خدمت شما دوست عزیز
به نظر بنده صنف مشاورین املاک در ایران مظلوم و بی دفاع واقع شدند وگرنه تخلف در تمام مشاغل این کشور صورت میگیرد و برخورد با متخلف باید در هر صنفی که باشد طبق قانون صورت بگیرد، آیا در شهرداری یا دادگاههای ما ویا صنف پوشاک و تاکسی داران هیچ تخلفی صورت نمیگیرد ؟ آیا تمام اینها باید جمع آوری شود ؟ اگر جمع آوری شود شما برای حل مشکلات شهری و حقوقی به کجا میتوانید مراجعه کنید و یا برای خرید پوشاک یا حمل و نقل شهری باید چه کاری انجام دید!؟
مقایسه مشاورین املاک در کشورهای مختلف دنیا با کشورمان نشان میده که این صنف مثل خیلی اصناف دیگر در این کشور مظلوم و بی دفاع واقع شده که باعث شده هر کسی در مورد این صنف به راحتی بدگویی کند به گونه ای که تبلیغات منفی در مورد آن زیاد است و زحماتشون اصلا به چشم نمیاید.

آواتار کاربر کاربر مهمان BAGHBAN ۶ فروردین ۱۳۹۷

سلام و عرض ادب خدمت حضرتعالی عارضم متاسفم از سطحی نگری مردم به این صنف و اینکه چرا یکه به قاضی میروند شخصا با ۴۵ سال سن و داشتن دو مدرک کارشناسی اکنون ثبت نام کردم برای کارشناسی مشاورین اماک و انهم به دو دلیل یکی ارتقا سطح کسب و کار خودم و دوم دفاع اگاهانه از حقوق و حفظ سرمایه متعاملین . پس فرمایشات جنابعالی نه تنها صحیح نیست بلکه غیر منصفانه و مغرضانه نیز هست مثل اینه که بنده چون چند پیشنهاد غیر انسانی از طرف چند دفتر ثبت داشتم و در جایی شخصا از تبانی یک دفتر دار ضربه مالی شدیدی دیدم حال به خودم اجازه اتهام به همه این صنف دا داشته باشم از طرفی ۶۰ تا ۷۰ درصد متعاملین همکنون بعد از معرفی از طرف املاک و بازدید ملک با همدیکه در جایی غیر از دفتر ذیحق معامله را انجام داده و حق الزحمه و کمیسون دفتر را ضایع مینمایند و باز هم بنده اجازه اشاره انگشت اتهام به سوی همه را ندارم