استخدام مشاور املاک (راهنمای کامل) | پایگاه آموزش مشاور املاک

استخدام مشاور املاک (راهنمای کامل)

نحوه استخدام مشاور املاک ، کدام دفتر املاک برای استخدام مناسب تر است؟ نکات مهم در استخدام مشاور املاک چیست؟ برای استخدام در املاک چه مدارکی لازم است؟ استخدام مشاور املاک پاره وقت ، استخدام مشاور املاک غیر حضوری ، آگهی استخدام مشاور املاک

راهنمای کامل استخدام مشاور املاک

مشاور املاک از جمله مشاغل پر جمعیت در جهان است. میزان افراد شاغل در این حوزه بنا به دلایل زیادی از جمله درآمد بالای مشاورین املاک ، عدم نیاز به مدرک تحصیلی ، نداشتن شرط سن ، عدم نیاز به سرمایه و امکان فعالیت پاره وقت و یا حتی غیر حضوری ، از جمله دلایل افزایش میزان تقاضا برای استخدام در املاک نسبت به سایر مشاغل است. در این مطلب قصد داریم شما استخدام در مشاور املاک را بطور کامل بررسی کنیم.

نحوه استخدام مشاور املاک

استخدام در شغل املاک معمولا کار چندان مشکلی نیست . فقط کافیست تا از منابع مختلف انتشار آگهی های استخدام به قسمت اگهی استخدام مشاور املاک مراجعه کنید تا با حجم انبوهی از آگهی ها در هر شهر و منطقه با انواع و اقسام آپشن های مختلف برای استخدام در دفاتر املاک روبرو شوید . حقیقت این است که پیدا کردن دفتر املاک برای استخدام کار بسیار ساده ای است و در هر لحظه و ساعتی از روز اراده کنید پشت یکی از میزهای دفاتر املاک خواهید نشست اما نکته مهم این است که هر دفتر املاکی برای فعالیت مناسب نیست و فعالیت در هر املاکی منجر به درامد و موفقیت نخواهد شد . پس قبل از هر چیز باید خصوصیات یک دفتر املاک خوب برای استخدام را بدانیم تا از میان انواع دفاتر املاک با شرایط گوناگون و مختلف ، بهترین انتخاب برای استخدام در مشاوراملاک را داشته باشیم.

استخدام مشاور املاک

کدام دفتر املاک برای استخدام مناسب تر است؟

مشاورین املاک مبتدی در اغلب موارد به دلیل عدم آگاهی از شرایط کاری دفاتر املاک ، اولین انتخابشان غلط از آب در می آید و همین اشتباه یا موجب صرف نظر کردن از شغل املاک می شود و یا مجبور می شوند این بار با وسواس بیشتری دفتر املاک محل فعالیت خود را انتخاب کنند .

تعداد دفاتر املاک در شهرها افزایش یافته و اغلب این دفاتر املاک از نظر مدیریت و شرایط کاری و امکانات و نوع استخدام با یکدیگر تفاوت دارند. دفاتر املاک تازه تاسیس معمولا از امکانات بروزتر و کامل تری بهرمند هستند و برای استخدام آپشن های مختلفی برای مشاورین درنظر میگیرند در نقطه مقابل دفاتر املاک قدیمی تر از نظر فعالیت کاری مسلما از دفاتر املاک تازه تاسیس برتر هستند و از نظر شرایط استخدامحی از قوانینی تبعیت میکنند که کار را برای خودشان هدفمند تر و قانونمند تر میکند .

مهم ترین نکته در انتخاب دفتر املاک در استخدام مشاورین اولویت هایی است که باید به آن توجه شود . یعنی یک مشاور قبل از استخدام باید چند دفتر املاک را از لحاظ معیارها و خصوصیاتی که خواهیم گفت باید بررسی کند و هر دفتر املاکی که در منطقه مورد نظر او خصوصیات ویژه تری داشت را باید برای استخدام انتخاب کند.

مشاور چه زمانی میتواند دفتر املاک تاسیس کند؟ کلیک کنید

معیارهای انتخاب دفتر املاک ایده آل برای استخدام مشاورین املاک

موقعیت دفتر املاک

موقعیت دفاتر املاک جزو اولین معیارها برای انتخاب مشاورین املاک محسوب می شود بهترین راهکار برای سنجش موقعیت دفتر املاک برای استخدام تحقیق در مورد میزان معاملات انجام شده در منطقه است . اگر منطقه محل فعالیت خود را هنوز انتخاب نکردید پیشنهاد ملک آموز این است که در مورد تعداد معاملات در مناطق مختلف شهرتان تحقیق کنید. بعنوان مثال در شهر تهران مناطق شمال غرب ( منطقه ۲ و ۵ و ۲۲ ) از تعداد معاملاتی بیشتری برخوردار هستند.اگر منطقه محل فعالیت را انتخاب کردید قدم بعدی در انتخاب موقعیت املاک محدوده ای خاص از منطقه انتخاب شده است

. در یک منطقه نقاطی وجود دارد که خرید و فروش در این محدوده ها داغ تر است حدالمقدور دفاتر املاک خود را نزدیک به این محدوده ها انتخاب نمایید. مطلب مهم بعدی در انتخاب موقعیت دفتر املاک برای استخدام مرکزیت دفتر املاک در منطقه است . اگر محدوده خاصی را پیدا نکردید پیشنهاد ملک آموز این است که حتما دفتری را برای استخدام انتخاب کنید که وسط یا قلب منطقه باشد و دسترسی به تمام نقاط منطقه از دفتر املاک راحت باشد.

استخدام مشاور املاک غیر حضوری

خوشنامی دفتر املاک

این درست است که شغل املاک امروزه با گذشته تفاوت های زیادی دارد و شباهتی به گذشته ندارد اما هنوز هم کم نیستند دفاتر املاکی که در سطح منطقه بعنوان دفاتر پیشانی سفید شناخته شده اند البته نمیتوان حرف هرشخصی را در خصوص تخلف یک دفتر املاک ملاک عمل قرارداد چرا که ممکن است در یک اختلافی که حق با دفتر املاک بوده شخص خاطی تظاهر به تخلف دفتر املاک کند اما این نکته را بخاطر داشته باشید که اگر در یک دفتر املاک استخدام شدید و متوجه سوءشهرت در آن دفتر شدید بلافاصله دفتر املاک دیگری را برای فعالیت انتخاب نمایید.

تشخیص نوع مدیریت مشاور املاک برای استخدام

نوع مدیریت دفتر املاک

شاید تصور کنید تا در یک مشاور املاک استخدام نشوید توانایی سنجش مدیریت دفتر املاک را نخواهید داشت یا تصور کنید برای ارزیابی نوع مدیریت یک دفتر املاک باید حتما در آن دفتر فعالیت کنید . اگر مشاور مبتدی باشید که حتی با فعالیت چند ماهه هم متوجه تفاوت نوع مدیریت نخواهید شد چرا که هیچ ذهنیتی در مورد مدیریت ایده ال در دفاتر املاک ندارید و وقتی اطلاعاتی ندارید یعنی متر ‌ معیاری وجود ندارد تا بتوانید نوع مدیریت را مقایسه کنید.

ملک آموز به شما کمک میکند تا حدودی بتوانید دفتر املاکی را با مدیریت ایده ال برای استخدام انتخاب نمایید. جدا از ویژگی هایی که برای یک دفتر املاک ذکر کردیم از جمله منطقه دفتر املاک ، باقی معیارها مربوط به نوع مدیریت دفاتر املاک است مثلا دفتر املاکی با مدیریت قوی هرگز در منطقه بدنام نمی شود. پس اگر به معیارهای دفتر املاک ایده آل برای استخدام دقت کنید تا حدودی میتوانید نوع مدیریت املاک را حدس بزنید.

ظاهر دفتر املاک

از معیارهای مختلفی میتوان نوع مدیریت املاک را تا حدودی تحلیل کرد یکی از مهم ترین این معیارها برای تشخیص املاک ایده ال و انتخاب برای استخدام ظاهر دفاتر املاک است . مسلما دفتر املاک با مدیریت قوی هرگز ظاهری کثیف ندارد و یک مدیر قوی به ظاهر دفتر خود اهمیت میدهد. منظور از ظاهر دفتر دیزاین یا شیک بودن دفتر نیست ممکن است یک دفتر املاک با ارزانترین تجهیزات از تمیزی برق بزند. مدیرانی که دفاتر خود را رها کرده اند معمولا دفاتری با ظاهر کثیف و معیوب دارند.پس ظاهر دفتر یکی از معیارها برای انتخاب دفتر املاک است.

نظم و قانون در دفتر املاک

متاسفانه خیلی از مشاورین حتی حرفه ای از سر تنبلی و راحت طلبی دنبال دفتر املاکی هستند که بی قانون باشد و از قانونی واحد تبعیت نکند. اگر طالب پیشرفت هستید در دفتر املاکی مشغول بکار شوید که قانون در آن دفتر حرف اول را میزند. قانون صرفا چک کردن رفت و آمد نیست به نکاتی توجه کنید که برای مشاورین چهارچوب تعیین کرده است مثلا در یک دفتر املاک مدیریت برای مشاورین در روز حداقل ۳ اگهی را اجبار میکند این نوعی چهارچوب و قانون است . قانون و نظم از کنترل مشاورین و حتی تعریف نوع پوشش آنها شروع میشود تا تعیین چهارچوب های کاری مشاورین در دفتر املاک.

امکانات دفاتر املاک

اینکه بگوییم امکانات برای فعالیت مشاور مهم نیست بیشتر شبیه یک شعار است .شما برای فعالیت در دفاتر املاک به امکانات حداقلی نیاز دارید . حالا ممکن است یک دفتر املاک از لبتاب استفاده کند و دفتر دیکر از سیستم های معمولی این موضوع چندان اهمیت ندارد اما این نکته حتما حائز اهمیت است که امکاناتی مانند سیستم و سانترال و منشی یا وجود یک مکان برای برگزاری جلسات داشته باشید. پس باید دفتر املاکی را انتخاب کنید که از حداقل امکانات بهرمند باشد.

استخدام مشاور املاک نیمه وقت

نکات مهم‌ی که در استخدام مشاور باید رعایت کنیم

به شما توصیه میکنیم که چند نکته را حتما در زمان استخدام رعایت کنید. این نکات مهم ترین مسائل در استخدام مشاور املاک قلمداد می شود.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشید!  آموزش قرارداد نویسی قسمت دوم

عدم توجه به وعده های وسوسه انگیز

هرگز هرگز هرگز در انتخاب دفتر املاک درصد پورسانت های غیر معقول را الویت قرار ندهید. دفاتر املاک دارای ضعف شدید برای پوشاندن ضعف خود و به دلیل عجز در استخدام مشاور پورسانت های غیر متعارفی به مشاورین پیشنهاد میدهند. اگر شخصی یک پژو ۲۰۶ که در سال ۹۹ حدود ۳۰۰ میلیون قیمت دارد را به شما قیمت ۱۰۰ میلیون بدهد آیا به این ماشین شک میکنید یا خیر؟

پورسانت املاک برای استخدام باید چقدر باشد؟

صاحب یک دفتر املاک از هر قرارداد حدود ۱۰ درصد مالیات مشاغل میپردازد و ۹ درصد مالیات ارزش افزوده میدهد .از هر قرارداد منهای مالیات ها و هزینه دفتر املاک حداقل ۳ تا ۵ درصد هزینه های جانبی دارد. بر فرض اینکه مالیات ارزش افزوده از طرفین گرفته می شود و از کمیسیون‌ مشاور کسر شود ، چگونه می شود از هر قرارداد ۸۵ درصد خالص مانده باشد و ۶۰ درصد آن را به مشا‌ور پرداخت کند و یک املاک با کلی هزینه ۲۵ درصد از هر قرارداد دریافتی داشته باشد.

اگر دفتر املاکی چنین وعده ای بدهد یا حیله ای وجود دارد که به محض عقد قرارداد انقدر از کمیسیون شما کسر خواهد شد که خالص دریافتی شما کمتر از ۴۰ درصد می شود یا اینکه واقعا مدیر املاک قصد دارد از جیبش به شما کمیسیون پرداخت کند. میزان درصد پورسانت متعارف در دفاتر املاک ایده ال ۴۰ درصد برای مشاورین مبتدی و بین ۴۵ تا ۵۰ درصد برای مشاورین حرفه ای است . درصد از این بالاتر قطعا غیر متعارف محسوب می شود.

استخدام مشاور املاک با حقوق ثابت

نکته مهم دیگر در استخدام مشاور مبحث استخدام مشاور املاک با حقوق ثابت است. پیشنهاد ملک آموز به شما این است که اگر حتی دفتر املاکی چنین پیشنهادی به شما داد این پیشنهاد را قبول نکنید و پورسانتی کار کنید. شاید در ذهن شما اینکه ماهیانه حقوقی ثابت داشته باشید برایتان لذت بخش تر است اما مطمعننا چنین تصوری اشتباه است.

هیچ دفتر املاکی قادر نخواهد بود که از جیب خود به شما حقوق ثابت پرداخت کند . در مورد استخدام مشاور با حقوق ثابت ۲ حالت وجود دارد . یا شما در طول یکماه موفق به عقد قرارداد میشوید که در اینصورت مسلما چندین برابر حقوقی که گرفتید را باید پورسانت دریافت میکردید . یا بازدهی لازم را ندارید و موفق نمی شوید در اینصورت عذر شما را میخواهند حقوق ثابت زمانی برای صاحب یک املاک معنا دارد که شما چند برابر حقوقی که میگیرید بازدهی داشته باشید .از طرفی دیگر مطمعن باشید انتخاب پورسانت در استخدام مشاور ده ها برابر حقوق ثابت برای شما درآمد بهمراه دارد . پس گول وعده های حقوق ثابت را نخورید با این حقیقت کنار بیایید که شغل املاک شغلی پورسانتی است و ممکن است شما یکماه درامد نداشته باشید اما مطمعننا با یک قرارداد حقوق یک سال خود را در میاورید.

عدم توجه به گفته های مشاورین قدیمی دفتر

روزانه تعداد زیادی از مشاورین املاک مبتدی بعد از استخدام در دفاتر املاک با مشورت مشاورین قدیمی از ادامه فعالیت خود صرف نظر میکنند. یکی از مهم ترین نکات استخدام مشاور املاک عدم توجه به حرف آنهاست. طبیعت شغل املاک این است که برای رقابت مشاورین قدیمی شمارا کنار بزنند. مطمعننا بعد از استخدام به شما خواهند گفت که ما چند ماه است درآمد نداریم . یا بگویند ما قصد داریم شغل دیگری انتخاب کنیم . یا از دفتر املاکی که در آن استخدام شدید بد میگویند تا شمارا فراری بدهند. مثلا به دروغ میگویند مدیر دفتر پول مارا خورده است. یا از شغل املاک بد میگویند.

دلیل تمام این گفته ها منصرف کردن شما و خالی کردن میدان از رقیب و بهرمند شدن از تمامی امکانات دفتر است بطوریکه دیده شده چند مشاور در یک دفتر املاک با پخش کردن انرژی منفی در بین مشاورین املاک دیگر موجب فراری دادن آنها می شوند. خدا به ما عقل داده اگر گفته این افراد درست بود چرا خودشان در این دفتر مشغول به فعالیت هستند؟

بهترین راه این است که اگر حرفی از آنها شنیدید بدون توجه به صحبت های آنها به کار خود ادامه بدهید . نیازی به درکیری با آنها نیست ما حرفشان را از یک گوش بگیرید و از گوش دیگر بیرون کنید و به فعالیت خودتان ادامه بدهید.

مدارک لازم برای استخدام در املاک

برای استخدام در دفتر املاک معمولا مدارک خاصی مورد نیاز نیست. دفاتر املاک معمولا یک مدرک شناسایی مثل شناسنامه یا کارت ملی یا پایان خدمت را از شما اخذ میکنند تا پایان فعالیت نزد خود نگه میدارند. در صورتی که مدرکی ارائه نکنید میتوانید یک سفته بنا بر قوانین هر دفتر نزد املاک به امانت بگذارید. استخدام در دفاتر املاک نیازمند مدارک تحصیلی و غیره نیست.

استخدام مشاور املاک نیمه وقت با پاره وقت

بسیاری از کارمندان شغل املاک را بعنوان شغل دوم خود انتخاب میکنند و این سوال در ذهن آنها وجود دارد که فعالیت پاره وقت در املاک ممکن است یا خیر؟

فعالیت پاره وقت در دفاتر املاک توصیه می شود بشرط اینکه بتوانید فعالیت خود را بهینه کنید و برای کار خود وقت صرف کنید. بسیاری از مشاورین املاک موفق را مشاورین املاک نیمه وقت تشکیل میدهند و معمولا خوب کار میکنند. اگر توانایی دارید که روزانه بین ۵ تا ۷ ساعت وقت صرف کار املاک کنید مسلما میتوانید به فعالیت پاره وقت یا نیمه وقت در املاک خوشبین باشید و به شرط صرف انرژی در این شغل موفقیت برای شما دور از ذهن نخواهد بود چرا که غالب فعالیت و قرارهای مشاورین املاک بعد از ظهرها انجام می شود و این خود حاکی از امکان موفقیت برای افرادی است که بصورت پاره وقت در املاک استخدام می شوند.

استخدام مشاور املاک غیر حضوری

یکی از مواردی که اخیرا در دفاتر املاک دیده می شود فعالیت غیر حضوری یا سرپایی مشاورین املاک است.این پدیده جدید در دفاتر املاک اخیرا دیده می شود و نمیتوان بطور قطع گفت که فعالیت غیر حضوری در دفاتر املاک ممکن نیست. اما میتوان به یقیین گفت که فعالیت غیر حضوری در دفاتر املاک هرگز موجب پیشرفت چشمگیر نخواهدشد و صرفا ممکن‌ است به عقد چند قرارداد در طول سال منجر شود. بعضا دیده میشود که برخی مشاورین بخاطر اینکه چند درصد اضافه تر از قرارداد تا دریافت کنند با مدیر املاک توافق کرده و بصورت سرپایی فعالیت میکنند و معاملات خود را به دفاتر میبرند.مشاور املاک برای موفقیت نیاز به یک پایگاه ثابت دارد و ایجاد تخصص و شناخته شدن دارند. پس اگر امکان فعالیت حضوری دارید پیشنهاد ملک آموز به شما این است که حتما فعالیت خود را حضوری انجام بدهید.

سخن آخر

اگر قصد ورود به شغل املاک را دارید یک نکته را فراموش نکنید که موفقیت شما در گرو ایجاد تخصص و ثبات شما در یک منطقه است . پس در استخدام خود نهایت دقت را داشته باشید .

اولین انتخاب شما برای استخدام در دفتر املاک باید آخرین انتخاب شما باشد موفقیت شما در گرو ثبات و ایجاد تخصص است‌ تغییر دفتر کار شما بعد از مدتی موجب شکست شما در شغل املاک خواهد شد و همه چیز را باید از ابتدا شروع کنید این مهم ترین توصیه در استخدام مشاورین املاک است.

دوره های تخصصی مشاور املاک

شما میتوانید از طریق لینک های زیر منابع آموزشی مهمی در زمینه املاک بدست آورید و از این منابع استفاده کنید.یا کلمه آموزش را به شماره زیر پیامک کنید تا اطلاعات دوره های آموزش تخصصی املاک ملک آموز برای شما ارسال شود.تلفن ملک آموز:۰۹۳۶۷۴۴۳۲۰۴

لینک دانلود رایگان کتاب آموزش املاک pdf

لینک دوره تخصصی مشاور املاک رنج فروش و اجاره

لینک دوره تخصصی مدیریت قرارداد(قرارداد نویسی)

لینک دوره تخصصی مشارکت در ساخت

لینک دوره تخصصی تاسیس و مدیریت فنی املاک

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مهارت‌های کلیدی مشاور املاک حرفه‌ای

مهارت‌های کلیدی مشاور املاک حرفه‌ای

در دنیای پر تنش و رقابتی صنعت املاک، مشاورین نقش بسیار اساسی دارند. آن‌ها باید بر مهارت‌های گسترده‌ای تسلط داشته…

بیشتر بخوانید
مشاور املاک حرفه ای|همه چیز درباره مشتری بالقوه و بالفعل در املاک

مشاور املاک حرفه ای|همه چیز درباره مشتری بالقوه و بالفعل در املاک

در صنعتی پر رقابت مانند املاک،برای یک مشاور املاک حرفه ای درک تفاوت ها بین مشتری بالقوه و بالفعل و…

بیشتر بخوانید

آموزش آگهی نویسی املاک؛اصول متن نویسی آگهی ملک

امروزه بحث فروش ملک یکی از مهم ترین چالش‌های افراد فعال در حوزه املاک و مستغلات است، آگهی‌های ملک و…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.