بتن ریزی در هوای سرد

بتن ریزی در هوای سرد

بتن ریزی در هوای سرد

بتن ریزی در هوای سرد

شرایط استقراربتن در هوای سرد

 

از انجایی که در پاییز و زمستان با توجه به برودت هواوشرایط سخت اقلیمی در بعضی مناطق ایران جای دهی بتن عمل اوری نگهداری و محافظت از بتن تازه سخت شده دشوار است و در بسیاری از نقاط بتن بر اثر یخ زدگی به مقاومت و دوام مورد نظر نمی رسد بر ان شدیم که طبق دستوالعمل های ملی و بین المللی نکاتی چند را در مورد استقرار بتن در هوای سرد پیشنهاد کنیم .

در هنگام ترکیب شدن اب و سیمان واکنشی شیمیایی صورت میگیرد که به هیدراسیون و ابگیری سیمان موسوم است . این واکنش شیمیایی واکنشی حرارت زاست که در هوای سرد به علت پایین بودن دمای محیط سرعت این واکنش کند شده و به تاخیر در زمان گیرش سیمان می انجامد.

بتن تازه استقرار یافته در دماهای پایین تر از پنج درجه مقاومت دهی کندتری دارد . حال هرگاه اقدامات احتیاطی لازم به بسته شود می توان استقرار بتن را در سرتا سر ماه های سرد سال با اطمینان خاطر انجام داد و با به کار بستن این تمهیدات هیچ کارگاهی تعطیل نخواهد شد .

براساس دستوالعمل بین المللی ACI 306 در کارهای بتنی هوای سرد به هوایی اطلاق می گردد که بیش از سه روز متوالی شرایط زیر را داشته باشد:

۱)میانگین دمای هوای شبانه روز کمتر از ۵+درجه سانتی گراد است .

(منظور از میانگین دمای هوای شبانه روز میانگین حداقل و حداکثر دما در طول ۲۴ ساعت است . )

۲)در نیمی از ساعات شبانه روز دمای هوا از ۱۰+درجه سانتی گراد بالاتر نرود .

دراین شرایط مهم ترین مسئله امادگی برای زمانی است که جبهه یخبندان محیط کارگاه را فرا می گیرد . در این حالت اگر گیرش خمیر سیمان صورت نگرفته باشد موجب یخ زدگی رطوبت داخلی بتن افزایش حجم ان و نهایتا انبساط حجمی بتن و ترک خوردگی ان می شود . در زمانی که این احتمال وجود داشته باشد که چندین ساعت پس از استقرار بتن این جبهه یخبندان فرارسد باید از مواد تسریع کننده گیرش (ضدیخ) و مقاومت بتن استفاده کرد .

استفاده از مواد زودگیر موجب تسریع در گیرش خمیر سیمان و مقاومت مورد نیاز می شود . نباید فراموش کرد که همواره دمای بتن استقرار یافته با استفاده از امکانات متفاوت گرمایشی باید در دمایی بالای ۵+درجه سانتی گراد حفظ و نگهداری شود تا واکنش شیمیایی سیمان و اب  ادامه یابد و مقاومت لازمه حاصل شود . بتن ریزی در شرایط دمای زیر ۵+درجه سانتی گراد:

موکدا توصیه می شود در دمای کمتر از ۵+درجه سانتی گراد نباید عملیات جای دهی و استقرار بتن انجام شود مگر اینکه در تمام شرایط درجه حرارت بتن همواره بالاتر از ۵+حفظ شود .

توجه داشته باشید که با استقرار بتن در چنین شرایطی عمل هیدراسیون بسیار کند صورت میگیرد به طوری که در دماهای زیر ۵ درجه واکنش شیمیایی اب با سیمان بسیار کند می شود تا جایی که در دمای صفر درجه رطوبت داخل بتن یخ می زند و این واکنش شیمیایی متوقف می شود بنابراین در بتن هایی که دچار یخ زدگی شده اند به خصوص  بتن های در مجاورت با قالب در زمان باز کردن قالب مشاهده می کنیم که بتن به راحتی خرد می شود و فرو می ریزد در صورتی که هسته اصلی بتن به علت حرارت زایی گیرش خود را انجام داده است و در جای خود باقی می ماند . پس در هوای سرد در هر شرایطی می بایست پس از استقرار بتن نسبت به عمل اوری مناسب بتن مبادرت ورزید . نکته مهم دیگر اینکه چون هوای سرد نسبت به هوای گرم دارای رطوبت کمتری است بتن های استقرار یافته در شرایط محیطی سرد به عمل اوری و مراقبت بیشتری نیازمند است .

ویژگی های تسریع کننده گیرش (ضدیخ) مناسب برای بتن : تسریع کننده ای (ضدیخ) برای بتن مناسب است که علاوه بر کاهش نقطه انجماد اب داخل بتن به عنوان یک تسریع کننده در گیرش و رشد مقاومت سنین اولیه بتن عمل کند . حال برای اینکه بتوانیم در زمستان  بتن ریزی مناسب و مطمئنی داشته باشیم بهتر است که نکات زیر را رعایت کنیم :

۱-استفاده از سیمان با مقاومت زودرس

۲-استفاده از تسریع کننده گیرش بتن (ضدیخ) و تسریع کننده مقاومت بتن مناسب

۳- سطوح قالب ها و ارماتورها را از یخ و برف بزدایید ودر صورت لزوم انها را گرم کنید .

۴- در درجه حرارت ۵+ و بالاتر پس از استفاده از مواد ضدیخ بتن را کاملا با استفاده از پوشاننده های مناسب (برزنت نایلون و ……)بپوشانید و محیط را گرم نگه دارید تا در شب هنگامی که هوای سرد فرامی رسد بتن دچار اسیب نشود .

۵- در شرایط دمایی زیر ۵+ با گرم کردن سنگدانه ها اب و قالب ها دمای بتن و محیط را در حین کار بالای ۵+ درجه نگه داشته و سپس بتن را با پوشش مناسب گرم نگه دارید.

۶- در زمان استفاده از سیستم های گرمایشی از ورود گازکربنیک در محیط استقرار بتن جلوگیری شود .

۷- مصالح مصرفی جهت ساخت بتن را در معرض وزش باد و هوای سرد قرار ندهید .

پیام ساختمان

 




  توجه: اخیرا مشاهده شده عده ای از افراد سودجو مطالب سایت ملک آموز را بنام خود در سایت خود نشر میدهند و یا با اندکی تغییر بنام خود منتشر می کنند.برای تمامی این مطالب زحمت کشیده شده و ساعت ها وقت صرف شده است.نشر مطالب سایت ملک آموز فقط و فقط با ذکر نام ملک آموز در ابتدا و انتهای مطلب و لینک سایت بعنوان منبع مطلب امکان پذیر بوده و در غیر اینصورت شرعا حرام بوده و به اطلاع موتورهای جستجو گر خواهیم رساند

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشید!  بیشترین افت قیمت مسکن در تهران از آن کدام مناطق است

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

گرانی مسکن در راه است

به نقل از خبرگزاری آریا – دبیر انجمن انبوه‌سازان : پیش‌بینی ما این است که گرانی مجدد طلا، سکه و…

بیشتر بخوانید

شرط جدید برای آگهی املاک و خودرو در دیوار

طبق اعلام دادستانی، از این پس افرادی که قصد درج آگهی در سامانه های فروش مسکن و خودرو را دارند…

بیشتر بخوانید

کد رهگیری املاک حذف شده است؟

لزوم استفاده از کد رهگیری املاک مدتی است که مورد بحث مردم است برای اطلاع از لزوم کد رهگیری معاملات…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.