پایگاه آموزش مشاور املاک جهت شناسی ملک %جهت اپارتمان افتابگیر %ملک جنوبی %ملک شمالی %جهت یابی

جهت شناسی ملک

جهت شناسی ملک

جهت شناسی ملک

 

از سری آموزش های مشاورین املاک امروز به یکی از مهمترین مباحث ملکی که دانستن آن لازمه کار هر مشاوری هست می پردازیم.

با ملک آموز همراه شوید.

از گذشته تا کنون جهت یابی امری مهم در هر صنعتی بوده است بعنوان مثال از آموزش های تحصیلی گرفته تا آموزش های نظامی و غیره …. همواره جهت شناسی را آموزش میدهند.اما اهمیت این موضوع درشغل های مرتبط با املاک بیشتر به چشم می خورد . در نوبت اول این جهت شناسی برای دانستن موقعیت هر ملک دارای اهمیت است و پس از آن برای دانستن جهت نورگیر هر ملک که در آموزش های بعدی قرار میدهیم حائز اهمیت است.

 

جهت یابی ملک

 

ملکها عمدتا در جهت های مختلف ساخته می شوند که این جهت ها بسته به نوع خیابان کشی کوچه بندی و محل وقوع زمین متغیر است. ملک ها از لحاظ جهت انواع مختلفی دارند در ابتدا نوع جهت ها می بایست مشخص شود که به روش زیر است.

 

 

جهت های اصلی و جهت های فرعی

اگر رو به شمال بایستیم، سمت راست مشرق (شرق، خاور)، سمت چپ مغرب (غرب، باختر) و پشت سر جنوب است. این چهار جهت راجهت‌های اصلی می‌نامند. بین هر دو جهت اصلی یک جهت فرعی وجود دارد. مثلاً نیمساز جهت‌های شمال و شرق، جهت شمالِ شرقی (شمالِ شرق) را مشخص می‌کند.

با دانستن یکی از جهت‌ها، بقیهٔ جهت‌ها را می‌توان به سادگی مشخص نمود. مثلاً اگر به سوی شمال ایستاده باشید، دست راست شما شرق، دست چپ شما غرب، و پشت سر شما جنوب است.جهت شمال را با حرف N ، جهت جنوب را با حرف S، جهت شرق را با حرف E و غرب را با W نشان می دهند.

 

جهت های اصلی و جهت های فرعی

جهت های اصلی و جهت های فرعی

 

پیدا کردن نوع جهت

برای پیدا کردن جهت در موقعیتی که ایستاده ایم به چند روش می توان عمل نمود.

امروزه با وسایلی مانند قطب‌نما یا سامانه موقعیت‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) می‌توان به راحتی و با دقت بسیار زیاد جهت جغرافیایی را مشخص کرد، اما در نبود ابزار، دانستن روش‌های دیگر جهت‌یابی بسیار مفید و کاراست.

برخی روش‌های جهت‌یابی مخصوص روز، و برخی ویژهٔ شب اند. برخی روش‌ها هم در همهٔ مواقع کارا هستند. توجه شود که:بسیاری از این روش‌ها کاملاً دقیق نیستند و صرفاً جهت‌های اصلی را به صورت تقریبی مشخص می‌کنند.اما برای شغل املاک دانستن همین مقدار کفایت میکند برای جهت‌های دقیق باید از قطب‌نما استفاده کرد، و میل مغناطیسی و انحراف مغناطیسی آن را هم در نظر داشت.

 

روش اول :جهت یابی ملک به کمک موقعیت خورشید در آسمان

خورشید صبح از سمت شرق طلوع می‌کند، و شب در سمت غرب غروب می‌کند.پس در روز هرجا که خورشید باشد شرق جهت مقابلش غرب بالا شمال و پایین جنوب است و در عصر دقیقا بالعکس روز است به همین ترتیب جهت های فرعی نیز مشخص می شود ناگفته نماند که خورشید همواره از شرق به غرب در حال حرکت است برای مثال در ظهر خورشید مستقیم می تابد . پس می توان گفت جهت یابی با استفاده از خورشید خیلی قابل اعتماد نیست.

 

 جهت شناسی ملک

جهت‌یابی به کمک موقعیت خورشید در آسمان

جهت‌یابی به کمک موقعیت خورشید در آسمان

 

 

روش دوم:جهت‌یابی با سایهٔ چوب

چوب یا میله‌ای صاف و راست (مثلاً شاخه نسبتاً صافی از یک درخت به طول مثلاً یک متر) تهیه کنید و به طور عمودی در زمینی مسطح و هموار و افقی فرو کنید.

روش اول: نوک(انتهای) سایهٔ شاخص روی زمین را [مثلاً با یک سنگ] علامت‌گذاری می‌کنیم. مدتی (مثلاً ده-بیست دقیقه بعد، یا بیشتر) صبر می‌کنیم تا نوک سایه چند سانتیمتر جابه‌جا شود. حال محل جدید سایهٔ شاخص (که تغییر مکان داده‌است) را علامت‌گذاری می‌نماییم. حال اگر این دو نقطه را با خطی به هم وصل کنیم، جهت شرق-غرب را مشخص می‌کند. نقطهٔ علامت‌گذاری اول سمت غرب، و نقطهٔ دوم سمت شرق را نشان می‌دهد. یعنی اگر طوری بایستیم که پای چپ‌مان را روی نقطهٔ اول و پای راستمان را روی نقطهٔ دوم بگذاریم، روبروی‌مان شمال را نشان می‌دهد، و رو به خورشید (پشت سرمان) جنوب است.از آن‌جا که جهت ظاهری حرکت خورشید در آسمان از شرق به غرب است، جهت حرکت سایهٔ خورشید بر روی زمین از غرب به شرق خواهد بود. یعنی در نیم‌کره شمالی سایه‌ها ساعتگرد می‌چرخند.هر چه از استوا دورتر بشویم، از دقت پاسخ در این روش کاسته می‌شود. یعنی در مناطق قطبی (عرض جغرافیایی بالاتر از ۶۰ درجه) استفاده از آن توصیه نمی‌شود.در شب‌های مهتابی هم از این روش می‌توان استفاده کرد: به جای خورشید از ماه استفاده کنید.

روش دوم(دقیق‌تر): محل سایهٔ شاخص را زمانی پیش از ظهر علامت گذاری می‌کنیم. دایره یا کمانی به مرکز محل شاخص و به شعاع محل علامت‌گذاری شده می‌کشیم. سایه به تدریج که به سمت شرق می‌رود کوتاه‌تر می‌شود، در ظهر به کوتاه‌ترین اندازه‌اش می‌رسد، و بعداز ظهر به تدریج بلندتر می‌گردد. هر گاه بعد از ظهر سایهٔ شاخص از روی کمان گذشت (یعنی سایهٔ شاخص هم‌اندازهٔ پیش از ظهرش شد) آن‌جا را به عنوان نقطهٔ دوم علامت‌گذاری می‌کنیم. مانند روش پیشین، این نقطه سمت شرق و نقطهٔ پیشین سمت غرب را نشان می‌دهد.در واقع هر دو نقطه سایهٔ هم‌فاصله از شاخص، امتداد شرق-غرب را مشخص می‌کنند.با این‌که روش پیشین نسبتاً دقیق است، این روش دقیق‌تر است؛ البته وقت بیشتری برای آن لازم است.برای کشیدن کمان مثلاً طنابی(مانند بند کفش، نخ دندان) را انتخاب کنید. یک طرف طناب را به شاخص ببندید، و طرف دیگرش را به یک جسم تیز؛ به شکلی که وقتی طناب را می‌کشید دقیقاً به محل علامت‌گذاری شده برسد. نیم‌دایره‌ای روی زمین با جسم تیز رسم کنید.وقتی سایهٔ شاخص به حداقل اندازهٔ خود می‌رسد(در ظهر شرعی)، این سایه سمت جنوب را نشان می‌دهد.

 

 

جهت‌یابی با سایهٔ چوب

جهت‌یابی با سایهٔ چوب

 

جهت‌یابی با ساعت عقربه‌دار

ساعت مچی معمولی (آنالوگ، عقربه‌ای) را به حالت افقی طوری در کف دست نگه می‌داریم که عقربهٔ ساعت‌شمار به سمت خورشید اشاره کند. در این حالت، نیمسازِ زاویه‌ای که عقربهٔ ساعت‌شمار با عدد ۱۲ ساعت می‌سازد (زاویهٔ کوچک‌تر، نه بزرگ‌تر)، جهت جنوب را نشان می‌دهد. یعنی مثلاً اگر چوب‌کبریتی را [به طور افقی] در نیمهٔ راه میان عقربهٔ ساعت‌شمار و عدد ۱۲ ساعت قرار دهید، به طور شمالی-جنوبی قرار گرفته‌است.

نکات:این که گفته شد عقربهٔ کوچک ساعت به سمت خورشید اشاره کند، یعنی این‌که اگر شاخصی [مثلاً چوب‌کبریت] ای که در مرکز ساعت قرار دهیم، سایه‌اش موازی با عقربهٔ ساعت‌شمار و در جهت مقابل آن باشد. یا این‌که سایهٔ عقربهٔ ساعت‌شمار درست در زیر خود عقربه قرار گیرد. یا مثلاً اگر چوبی ده-پانزده سانتیمتری را در زمین به‌طور عمودی قرار دهیم، ساعت روی زمین به شکلی قرار گرفته باشد که عقربهٔ ساعت‌شمارش موازی با سایهٔ چوب باشد.دلیل این‌که زاویه بین عقربهٔ ساعت‌شمار و ۱۲ را نصف می‌کنیم این است که: وقتی خوشید یک بار دور زمین می‌چرخد، ساعت ما دو دور می‌چرخد(دو تا ۱۲ ساعت). یعنی گرچه روز ۲۴ ساعت است (و یک دور کامل را در ۲۴ ساعت طی می‌کند)، ساعت‌های ما یک دور کامل را در ۱۲ ساعت طی می‌نماید. اگر ساعت ۲۴ ساعته‌ای می‌داشتید، که دور آن به ۲۴ قسمت مساوی تقسیم شده بود، هر گاه عقربهٔ ساعت‌شمار را رو به خورشید می‌گرفتید عدد ۱۲ ساعت همیشه جهت جنوب را نشان می‌داد.

این روش وقتی سمت صحیح را نشان می‌دهد، که ساعت مورد نظر درست تنظیم شده باشد. یعنی اگر در بهار و تابستان ساعت‌ها را نسبت به ساعت استاندارد یک‌ساعت جلو می‌برند، ما باید آن را تصحیح کنیم(ابتدا ساعت‌مان را یک ساعت عقب ببریم سپس روش را اِعمال کنیم؛ یا نیمساز عقربهٔ ساعت‌شمار را [به جای ۱۲] با ۱ حساب کنید). همچنین در همهٔ سطح یک کشور معمولاً ساعت یکسانی وجود دارد، که مثلاً در ایران حدود یک ساعت متغیر است (ایران تقریباً بین دو نصف‌النهار قرار دارد؛ لذا ظهر شرعی در شرق و غرب ایران حدوداً یک ساعت فاصله دارد.) ساعت صحیح هر مکان همان ساعتی است که هنگام ظهر شرعی در آن در طول سال، اطراف ساعت ۱۲ ظهر است. در واقع برای تعیین دقیق جهت‌های جغرافیایی ساعت باید طوری تنظیم باشد که هنگام ظهر شرعی ساعت ۱۲ را نشان دهد.

 جهت شناسی ملک

جهت‌یابی با ساعت عقربه‌دار

جهت‌یابی با ساعت عقربه‌دار

 

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشید!  آهن ربای مشتريان املاک باشيد!

بعد از آموزش جهت یابی ، حال جهت ملک ها را خواهیم گفت:

انواع جهت ملک

ملک ها از لحاظ جهت به چند دسته تقسیم میشود که بترتیب زیر است:

 

ملک های یک بر 

ملک های یک بر همان ملک هایی است که بین ۲ ملک واقع شده است و سمت چپ و راست این نوع ملک ها حق اشراف ندارد و ملک واقع شده است . این ملک ها با جهت های اصلی ساخته میشود انواع ملک های یکبر به این شرح است: شمالی،جنوبی،شرقی،غربی

 

ملک های شمالی

ملک هایی که سمت شمال کوچه یا خیابان ساخته شده باشد ملک شمالی گفته می شود . روش تشخیص آن یا بصورت موارد گفته شده در بالاست و یا میتوان از نوع ملک تشخیص داد . در ملک های شمالی معمولا حیاط رو به خیابان است یعنی ملک هایی که از حیاط وارد ساختمان میشویم را شمالی میگو یند . البته گاهی پیش می آید که بدلیل اصلاح شدن زمین ملک بصورت ۱۰۰% ساخته شده و حیاط ندارد در این حالت چاره ای جز جهت یابی نداریم

 

ملک های شمالی

ملک های شمالی

 

ملک های جنوبی

ملک هایی که سمت جنوب کوچه یا خیابان ساخته شده باشد ملک جنوبی گفته می شود . روش تشخیص آن یا بصورت موارد گفته شده در بالاست و یا میتوان از نوع ملک تشخیص داد . در ملک های جنوبی معمولا حیاط پشت ملک واقع شده  است یعنی ملک هایی که ابتداوارد ساختمان شده و سپس به حیاط وارد  میشویم را جنوبی میگویند . البته گاهی پیش می آید که بدلیل اصلاح شدن زمین ملک بصورت ۱۰۰% ساخته شده و حیاط ندارد در این حالت چاره ای جز جهت یابی نداریم

 

ملک های جنوبی

ملک های جنوبی

 

ملک های شرقی و غرب

ملک هایی که سمت شرق یا غرب کوچه یا خیابان ساخته شده باشد ملک شرقی و یا غربی گفته می شود . ملک های شرقی و غربی را فقط میتوان با جهت یابی مشخص نمود چون دارای ویژگی های متغیر است  روش تشخیص آن یا بصورت موارد گفته شده در بالاست . البته به گونه ای میتوان از جهت قرار گیری ملک های مجاور شرقی و غربی بودن یک ملک را تشخیص داد . بعد از پیدا کردن ملک شمالی و یا جنوبی مجاور مسلما طبق آموزش های بالا راحت میتوان تشخیص داد که این ملک شرقی و یا غربی است

 

 

ملک های ۲ نبش یا۲ بر

 

ملک های ۲ بر همان ملک هایی است که معمولا نبش خیابان ویا کوچه  واقع شده و یکطرف مشرف به خیابان است و طرف دیگرش  ملک واقع شده است . این نوع ملک ها حق اشراف به ۲ طرف را دارند  . این ملک ها با جهت های فرعی ساخته میشود.

جهت انواع ملک های دو بر به این شرح است: شمالی شرقی ، شمالی غربی ، جنوبی شرقی ، جنوبی غربی 

 

ملک های ۳ نبش یا ۳ بر

 

ملک های ۳ بر همان ملک هایی است که معمولا ۳ نبش خیابان و یا کوچه  واقع شده و از دو طرف مشرف به خیابان است و طرف دیگرش  ملک واقع شده است . این نوع ملک ها حق اشراف به ۳ طرف را دارند  . این ملک ها با جهت های فرعی ساخته میشود.

جهت انواع ملک های ۳ بر بعنوان مثال به این شرح است: شمالی شرقی غربی 

 

ملک های ۲ کله

 

نوع دیگری از ملک ها از لحاظ جهت ملک های ۲ کله است .  ۲کله به ملکی گفته می شود که  از ۲ کوچه یا  ۲ خیابان هم جوار  حق اشراف دارد

جهت انواع ملک های۲ بر بعنوان مثال به این شرح است: شمالی جنوبی و یا شرقی غربی 

 

امیدوارم با کمی  دقت مبحث جهت شناسی ملک را بخوبی یاد بگیرید . در صورت وجود هرگونه سوال آن را با ملک آموز در میان بگذارید.

 

برای خرید دوره های آموزشی ملک آموز روی لینک زیر کلیک کنید

👇👇👇👇👇👇👇👇

  لینک فروشگاه ملک آموز

 

 

 

درصورت داشتن هرگونه سوال در قسمت نظرات درج نمایید تا کارشناسان ملک آموز در اسرع وقت پاسخگوی سوالها و مشکلات شما باشند.امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد نظرات خود را از سایت ملک آموز دریغ نفرمایید

 

 

استفاده و کپی برداری از مطالب و آموزشهای سایت ملک آموز فقط با ذکر منبع و گذاشتن لینک سایت در ابتدا و انتهای مطلب امکان پذیر بوده. در غیر اینصورت با توجه به نارضایتی صاحب اثر شرعا حرام بوده و به اطلاع موتورهای جستجوگر (گوگل,یاهو,بینگ و….) خواهد رسید

 

 

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مهارت‌های کلیدی مشاور املاک حرفه‌ای

مهارت‌های کلیدی مشاور املاک حرفه‌ای

در دنیای پر تنش و رقابتی صنعت املاک، مشاورین نقش بسیار اساسی دارند. آن‌ها باید بر مهارت‌های گسترده‌ای تسلط داشته…

بیشتر بخوانید
مشاور املاک حرفه ای|همه چیز درباره مشتری بالقوه و بالفعل در املاک

مشاور املاک حرفه ای|همه چیز درباره مشتری بالقوه و بالفعل در املاک

در صنعتی پر رقابت مانند املاک،برای یک مشاور املاک حرفه ای درک تفاوت ها بین مشتری بالقوه و بالفعل و…

بیشتر بخوانید

آموزش آگهی نویسی املاک؛اصول متن نویسی آگهی ملک

امروزه بحث فروش ملک یکی از مهم ترین چالش‌های افراد فعال در حوزه املاک و مستغلات است، آگهی‌های ملک و…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.

آواتار کاربر کاربر مهمان سینا ۲۱ شهریور ۱۳۹۵

با سلام خدمت شما
بابت مطالب مفیدتان تشکر
سوال داشتم
درمورد زمین هایی که در قسمت غرب کوچه هستندقاعده به چه شکلی است
همچنین در مورد شمال غرب چطور؟
و سوال دوم
اگر شخصی در کوچه شمالی ساخته باشد
و ما بخواهیم در مجاورت ان جنوب ساخت و ساز کنیم آیا راهی وجود دارد
ضخصی ابراز داشت که میتوانید ۲ متر در کنار حریم بگذارید و جنوبی ساخت انجام دهید
تشکر
ممنون میشوم پاسخ دهید.