معایب شغل مشاور املاک|بررسی چالش های شغل املاک در ایران

معایب شغل مشاور املاک|بررسی چالش های شغل املاک در ایران

معایب شغل مشاور املا‌ک

شغل مشاور املاک، با وجود جذابیت‌های ظاهری، مانند پتانسیل درآمد بالا و استقلال کاری،امکان پیشرفت، معایب و چالش‌های متعددی نیز دارد که پیش از ورود به این شغل باید مورد بررسی قرار گیرد. امروز در ملک آموز، به مهم‌ترین معایب شغل مشاور املاک می‌پردازیم.

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۱۲ دقیقه

انتخاب شغل مشاور املاک

انتخاب شغل مناسب همواره از مهم ترین دغدغه‌های زندگی هر انسان است. این انتخاب مهم که آینده و سرنوشت یک انسان را تغییر میدهد، به عوامل مختلفی مانند شخصیت، علایق، مهارت‌ها، و شرایط زندگی شما بستگی دارد.

مشاور املاک، شغلی با پتانسیل درآمد بالا و استقلال کاری و امکان پیشرفت مادی نسبت به مشاغل دیگر است که ممکن است برای شما گزینه‌ای مناسب باشد. اما مشاور املاک نیز مانند هر شغل دیگری معایب مختص به خود را دارد.این معایب ممکن است در تصمیم گیری برای انتخاب شغل تاثیر گذار باشد.با ملک آموز همراه شوید تا این معایب را بطور کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

معایب شغل مشاور املاک

بررسی چالش های شغل املاک در ایران

مشاوران املاک ثبات درآمدی ندارند!

یکی از مهم ترین عیوب شغل مشاور املاک، عدم ثبات در درآمد است. در این کسب و کار، میزان درآمد شما به طور مستقیم وابسته به تعداد معاملات انجام شده است. این موضوع می‌تواند منجر به نوسانات شدید در میزان درآمد یک مشاور املاک در ماه‌های مختلف شود.

با اینکه مجموعا درآمد زیادی از شغل املاک بدست خواهید آورد و میزان درامد در این شغل از بسیاری از مشاغل زیاد تر است اما ممکن است در برخی ماه‌ها درآمد قابل توجهی نداشته باشید، و در ماه‌های دیگر معامله‌ای انجام دهید و درآمدی معادل ۱۰ سال حقوق یک کارمند کسب کنید.این مساله برای برخی خوشایند نیست چراکه در ایران اکثرا توصیه میکنند تا شغلی انتخاب کنید که مطمعن باشید هر ماه مبلغ معینی دریافت خواهید کرد.

در واقع این مساله همانطور که گفتیم همواره بعنوان یکی از عیوب شغل املاک عنوان می‌شود.اما حقیقت آن است که شغل مشاور املاک نسبت به هر شغل دیگری امنیت مالی دارد.عدم محدودیت درآمد و میزان پیشرفت افراد شاغل در املاک گواه این موضوع است.

مشاور املاک تعطیلی ندارد!

مشاوران املاک باید در ساعات مختلف روز و حتی در روزهای تعطیل و آخر هفته در دسترس مشتریان باشند. این موضوع می‌تواند تعادل بین کار و زندگی را برای شما دشوار کند.

ساعات کاری مشاوران املاک معمولا نظم خاصی ندارد. این موضوع به دلیل ماهیت این شغل است که به طور مستقیم با نیازها و خواسته‌های مشتریان مرتبط است.بطور عامیانه میگویند یک مشاور املاک هفت روز هفته و بیست و چهار ساعته در حال کار و فعالیت است.در ادامه، به برخی از دلایل اصلی نامنظم بودن ساعات کاری در این شغل و راهکارهای مدیریت این موضوع می‌پردازیم:

دلایل اصلی نامنظم بودن ساعات کاری در املاک:

نیاز به پاسخگویی به مشتریان:

مشتریان معمولا در اوقات فراغت و روزهای تعطیل و ساعات غیر کاری در جستجوی ملک هستند.به همین دلیل مشاوران املاک باید در ساعات مختلف روز و حتی در روزهای تعطیل و آخر هفته در دسترس مشتریان باشند.

گستردگی فعالیت و وظایف:

 وظایف مشاوران املاک متنوع است و ممکن است نیاز به انجام کار در ساعات مختلف روز یا حتی شب داشته باشد.

فشار انجام معاملات:

گاها یک مستاجر فقط یک روز برای تخلیه خانه خود فرصت دارد.یا یک فروشنده برای چک فردا صبح خود باید همین امشب آپارتمان خود را بفروشد به همین دلایل مشاوران املاک ممکن است برای انجام معاملات مجبور به کار در ساعات غیرمعمول باشند.

رقابت شدید در بازار املاک و مستغلات:

 در بازار رقابتی املاک، مشاوران املاکی که ساعات کاری انعطاف‌پذیرتری دارند، ممکن است شانس بیشتری برای جذب مشتری داشته باشند.فرض کنید که در یک تعطیلی چند روزه در شهر شما چندین مشتری از شهرهای دیگر وارد می‌شوند.تعطیل بودن شما ف صت را برای رقیبانتان فراهم میکند تا راندمان کاری بالاتری از شما داشته باشند.

راهکارهای مدیریت زمان درشغل املاک:

به یاد داشته باشید که نامنظم بودن ساعات کاری جزئی از شغل مشاور املاک است.اگر به دنبال شغلی با ساعات کاری منظم هستید، شغل مشاور املاک ممکن است برای شما مناسب نباشد.اما با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت زمان، می‌توانید تا حد زیادی نامنظم بودن ساعات کاری در این شغل را مدیریت کنید.

مدیریت زمان در شغل املاک میتواند بصورت کامل این عیب مهم را برطرف کند.ما در سایت ملک آموز بصورت تخصصی مدیریت و برنامه کاری یک مشاور املاک را بررسی کرده ایم که از لینک زیر میتوانید این آموزش را مطالعه کنید.👇

🔷️لینک مدیریت زمان و برنامه کاری مشاوران املاک

مهم ترین چالش ها در شغل املاک

در بازار املاک رقابت شدیدی وجود دارد!

همانطور که در بخش مدیریت زمان گفتیم،حرفه مشاور املاک به شدت رقابتی است. تعداد زیادی مشاور املاک در بازار املاک ایران وجود دارد و روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود.شکی نیست که تعداد زیاد افراد شاغل در املاک به دلیل مزایای این کسب و کار است.اما برای موفقیت در این حرفه، باید بتوانید خود را از رقبا متمایز کنید.

عوامل اصلی رقابت در شغل املاک:

  • تعداد زیاد مشاوران املاک: تعداد زیادی مشاور املاک در بازار وجود دارد و این موضوع رقابت را در این شغل افزایش می‌دهد.
  • عدم وجود تمایز: بسیاری از مشاوران املاک خدمات مشابهی ارائه می‌دهند و این موضوع تمایز بین آنها را دشوار می‌کند.
  • تغییر نیازهای مشتریان: نیازهای مشتریان در طول زمان تغییر می‌کند و مشاوران املاک باید برای پاسخگویی به این نیازها به طور مداوم خود را به روز کنند.
  • ظهور فناوری‌های جدید: ظهور فناوری‌های جدید، مانند وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های املاک، رقابت در این حرفه را افزایش داده است.

راهکارهای متمایز شدن از رقبا در شغل مشاور املاک:

  • ارائه خدمات منحصر به فرد: خدماتی ارائه دهید که سایر مشاوران املاک رقبای شما در منطقه محل فعالیتتان ارائه نمی‌دهند.
  • ایجاد تخصص در املاک: در یک زمینه خاص از مشاوره املاک، مانند خرید و فروش آپارتمان یا اجاره ویلا و از نظر منطقه و رنج و قیمت تخصص پیدا کنید.
  • ایجاد برند شخصی: برای خودتان برند شخصی ایجاد کنید و خود را به عنوان یک متخصص در این کسب و کار در سطح منطقه برجسته کنید.
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم های جدید: از ابزارهای دیجیتال مانند وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات و جذب مشتری استفاده کنید.هنوز بسیاری از رقیبان شما در شغل املاک کسب و کار خود را مجازی نکرده اند و این راه خوبی برای متمایز کردن خود از آنهاست.
  • ایجاد و وسعت بخشیدن به روابط در املاک: با افراد مختلف در کسب کارهای مرتبط با املاک و مستغلات مانند سازندگان منطقه فعالیتتان ارتباط برقرار کنید و شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید.
  • اطلاعات و دانش خود را بروز نگه دارید: از آخرین اخبار و تحولات در بازار املاک و مستغلات آگاه باشید و دانش خود را به روز نگه دارید.
  • ارائه خدمات با کیفیت بالا: به مشتریان خود خدمات با کیفیت بالا ارائه دهید تا آنها را به مشتریان دائمی و وفادار خود تبدیل کنید.
  • رضایت مشتری: رضایت مشتریان بالقوه خود را در اولویت قرار دهید و برای جلب رضایت آنها نهایت تلاش خود را بکنید.
شاید این مطلب هم برای شما مفید باشید!  عوامل موفقیت در فروش ملک اداری تجاری

با به کارگیری این راهکارها می‌توانید یکی دیگر از معایب شغل املاک را به مزایا تبدیل کنید و در شغل مشاور املاک به موفقیت برسید و از رقبای کاری خود متمایز شوید.به یاد داشته باشید که رقابت در هر شغلی وجود دارد و شغل مشاور املاک نیز از این قاعده مستثنی نیست.برای موفقیت در این شغل، باید تلاش کنید و از رقابت نترسید.با ارائه خدمات با کیفیت بالا و جلب رضایت مشتریان، می‌توانید در این حرفه به موفقیت برسید.

معایب و محاسن مشاور املاک

فشار کاری شدیدی در شغل املاک وجود دارد!

عیب بعدی از معایب شغل مشاور املاک فشار ذهنی و کاری بالا در این شغل است. شما باید دائماً با مشتریان مختلف با نیازها و خواسته‌های متفاوت سر و کار داشته باشید. همچنین، مسئولیت انجام معاملات و حل مشکلات احتمالی مسئولیت سنگینی دارد که بر عهده شما خواهد بود.

عوامل اصلی فشار کاری و ذهنی در شغل املاک:

به یاد داشته باشید که سلامت ذهنی و روان شما از هر چیزی مهم‌تر است. اگر احساس می‌کنید که فشار روانی این شغل برای شما بیش از حد طاقت‌فرسا است، از ادامه کار در این حرفه نترسید.با بررسی دلایل و راهکارهای علمی و تجربی میتوانید فشار کاری در شغل املاک را مدیریت و کنترل کنید

مهم ترین عوامل فشار ذهنی در شغل املاک:

  • مسئولیت انجام معاملات: مشاوران املاک مسئولیت انجام معاملات و حل مشکلات احتمالی را بر عهده دارند. این موضوع می‌تواند منجر به اضطراب و استرس شود.
  • دید منفی برخی از مشتریان: بسیاری از مشتریان املاک، بالا رفتن قیمت مسکن را به گردن مشاوران املاک میگذارند و این موضوع موجب افزایش فشار روانی در جامعه می شود.
  • رقابت شدید: بازار املاک به شدت رقابتی است و برای موفقیت در این حرفه، باید دائماً در حال تلاش و رقابت باشید.
  • عدم ثبات در بازار ایران: نوسانات شدید قیمت در میزان درآمد و معاملات شما تاثیر گذار است.قیمت ها دائما بالا و پایین میرود. این مساله می‌تواند منجر به اضطراب و نگرانی در مورد آینده شود.
  • مواجهه با مشتریان ناراضی: همیشه نمی‌توان رضایت تمام مشتریان را جلب کرد و ممکن است با مشتریانی روبرو شوید که از خدمات شما ناراضی هستند و یا انتظارات بالایی از شما داشته باشند. این موضوع می‌تواند منجر به خستگی و فرسودگی شغلی شود.

راهکارهای مقابله با فشار ذهنی و کار مشاوران املاک:

  • مدیریت زمان: زمان خود را مدیریت کنید تا بتوانید بین کار و زندگی خود تعادل راحفظ کنید.
  • ورزش روزانه و منظم: ورزش منظم می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب مشاور املاک کمک کند.
  • تغذیه و رژیم غذایی سالم: املاک یک شغل ذعنی است. تغذیه سالم می‌تواند به حفظ سلامت جسمی و روانی شما بعنوان یک مشاور املاک کمک کند.
  • مهارت حل مسئله: مهارت‌های حل مسائل را بیاموزید تا بتوانید با چالش‌های زیادی که در شغل املاک وجود دارد مقابله کنید.
  • خواب کافی در شبانه روز: خواب کافی برای حفظ سلامت ذهنی و قدرت فکری مشاوران املاک ضروری است.
  • ارتباط با همکاران و همفکران: با همکاران خود ارتباط برقرار کنید و تجربیات خود را با آنها به اشتراک بگذارید.

اغلب مشاوران املاک میگویند امنیت شغلی نداریم!

مشاوران املاک به طور معمول معتقد هستند که به صورت خوداشتغال کار می‌کنند و هیچ گونه امنیت شغلی ندارند. در صورت عدم موفقیت در این حرفه، ممکن است شغل خود را از دست بدهند.اما این مساله با تحقیق از اغلب افراد شاغل در صنف املاک تداخل دارد،چراکه اکثریت افراد شاغل در این صنف در مدت زمان معینی پیشرفت های قابل توجهی میکنند و بر خلاف بسیاری از مشاغل،مانند کارمندی اکثریت مشاوران توانایی مالی و ارتقای شغلی مناسبی بدست خواهند آورد.

شغل املاک نیاز به مهارت‌های متعددی دارد!

برای موفقیت در شغل مشاور املاک، به مهارت‌های متعددی مانند فن بیان قوی، مذاکره، بازاریابی، و دانش حقوقی نیاز دارید.برای بعضی از افراد کسب این مهارت ها سخت و طاقت فرساست.اما امروزه به لطف فضای انلاین تمامی این مهارت ها را میتوان در کمترین زمان ممکن بدست آورد و تقویت نمود.

جمع بندی

حرفه مشاور املاک، مانند هر شغل دیگری، مزایا و معایب خاص خود را دارد.ما در این مقاله مهم ترین معایبی که توسط افراد مختلف در مورد شغل مشاور املاک عنوان می شود را بررسی کردیم و در مورد این عیوب راهکارهای لازم را برای شما ارائه کردیم. با تمام جوانب و توجه به مزایا و معایب شغل املاک در ایران، این شغل همچنان می تواند برای افراد با انگیزه، خلاق، و با مهارت های ارتباطی قوی مناسب باشد.شما قطعا میتوانید با تلاش و پشتکار و آموزش، در این شغل پیشرفت کنید، به موفقیت برسید و درآمد بالایی را بدست آورید. حال این شما هستید که با در نظر گرفتن شرایط خود، تصمیم میگیرید که آیا این شغل برای شما مناسب است یا خیر؟

✅️مطالب زیر را حتما بخوانید👇

کسب مهارت املاک

شما میتوانید برای کسب مهارت در شغل مشاور املاک کلمه “آموزش املاک” را به شماره زیر پیامک کنید تا اطلاعات دوره های آموزش تخصصی املاک ملک آموز برای شما ارسال شود.تلفن ملک آموز:۰۹۳۶۷۴۴۳۲۰۴

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مهارت‌های کلیدی مشاور املاک حرفه‌ای

مهارت‌های کلیدی مشاور املاک حرفه‌ای

در دنیای پر تنش و رقابتی صنعت املاک، مشاورین نقش بسیار اساسی دارند. آن‌ها باید بر مهارت‌های گسترده‌ای تسلط داشته…

بیشتر بخوانید
مشاور املاک حرفه ای|همه چیز درباره مشتری بالقوه و بالفعل در املاک

مشاور املاک حرفه ای|همه چیز درباره مشتری بالقوه و بالفعل در املاک

در صنعتی پر رقابت مانند املاک،برای یک مشاور املاک حرفه ای درک تفاوت ها بین مشتری بالقوه و بالفعل و…

بیشتر بخوانید

آموزش آگهی نویسی املاک؛اصول متن نویسی آگهی ملک

امروزه بحث فروش ملک یکی از مهم ترین چالش‌های افراد فعال در حوزه املاک و مستغلات است، آگهی‌های ملک و…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.